Page 43 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 43
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 41
r
ozwijanie wyobraźni
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: rysunki przedstawiające buźki (emocje), kostka z emocjami (z KA), tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Zły humorek.
Zły humorek
Jestem dzisiaj zła jak osa! Widać, że mi złość nie służy, skoro wpadłam do kałuży .
Złość mam w oczach i we włosach! Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami! wcale nie jest mi wesoło . . .
A dlaczego? Nagle – co to?
Nie wiem sama . Ktoś przystaje . Patrzcie! Rękę mi podaje!
Nie wie tata, nie wie mama . . . Tu ktoś mały, tam ktoś duży – wyciągają mnie z kałuży .
Tupię nogą! Drzwiami trzaskam! Przyszedł pies i siadł koło mnie,
I pod włos kocura głaskam . kocur się przytulił do mnie,
Jak tupnęłam lewą nogą nadepnęłam psu na ogon . mysz podała mi chusteczkę:
Nawet go nie przeprosiłam – – Pobrudziłaś się troszeczkę!
taka zła okropnie byłam . Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam .
Mysz wyjrzała z mysiej nory: Pewnie w błocie gdzieś została,
– Co to znowu za humory? lecz nie będę jej szukała!
Zawołałam: – Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa . Dorota Gellner
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę .
2. Rozmowa na temat treści wiersza i sposobów radzenia sobie ze złością. N. zadaje dzieciom pytania, np.: Jak zachowy-
wała się dziewczynka? Co mówiła o sobie? Co to znaczy „być złym jak osa”? Co się jej przydarzyło, kiedy była na podwó-
rzu? Czy przeszła jej złość? Jak myślicie, dlaczego? Czy wam również zdarza się złościć? Z jakiego powodu? Kiedy ta złość
wam mija?
3. Nazywanie znanych dzieciom emocji i dobieranie odpowiednich rysunków.
4. Zabawa ruchowa „Humory”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Gdy N. uniesie dowolny rysunek przedstawiający
emocję, dzieci zatrzymują się i starają się wyrazić dany nastrój.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 1. Rysowanie buziek w tabelce zgodnie z zauważoną zasadą.
6. Zabawy w kole z wykorzystaniem kostki z emocjami (z KA, k. 2; zob. TYDZIEŃ 2, Poniedziałek). Dzieci rzucają do siebie
kostką. Wskazana lub chętna osoba nazywa emocję, która wypadła, a pozostałe dzieci wyrażają ją mimiką i gestem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Co poprawia mi humor?
Cele:
r
ozwijanie zdolności plastycznych
doskonalenie sprawności manualnych
w
drażanie do staranności i dokładności
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, pędzelki, farby.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z tematem pracy – malowanie tego, co sprawia, że poprawia mi się humor. N. pyta dzieci, co to może być.
Podsumowuje wypowiedzi i jeśli trzeba, podpowiada, że dla jednych może to być jakaś rzecz, np. ulubiona przytulanka,
dla innych czynność, np. zabawa z kolegą, obejrzenie ciekawej książki lub bajki.
2. Wykonanie pracy plastycznej przy stolikach. N. zachęca dzieci do estetycznego wykonania pracy.
3. Zorganizowanie wystawy. Wypowiedzi dzieci na temat ich sposobów na poprawę humoru.