Page 42 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 42
40 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Przeciąganie liny”. Dzieci w parach stają w rozkroku plecami do siebie. Między nogami, na podłodze, kładą
linę tak, aby jej końce były na wysokości rąk. Dzieci wykonują skłon i chwytają za końce liny. Następnie przeciągają ją,
każde na swoją stronę. Wygrywa ten, kto pierwszy przeciągnie linę – ćwiczenie sprawności rąk.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Zabawa ruchowa „Fruwająca piłka”. Dzieci ustawiają się w dużym kole. Jedno z nich wchodzi do środka koła i rzuca do
wybranej osoby lekką piłkę. Dzieci szybko przerzucają piłkę między sobą tak, aby osoba w środku nie mogła jej złapać
– ćwiczenie dużej motoryki.
Czwartek temat: Dzisiaj dobry humor mam
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Odczytywanie gestów” – ćwiczenie pamięci i percepcji wzrokowej.
Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 30–31. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Gra planszowa z wykorzystaniem pionków. Wy-
konywanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 2. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 5, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Zły humorek, wiersz D. Gellner. Wypowiedzi
dzieci na temat treści wiersza i sposobów radzenia sobie ze złością. Nazywanie emocji. Zabawa ruchowa „Humory”.
Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 1. Zabawa w kole z kostką z emocjami (z KA, k. 2). ▶ 2. Zajęcia plastyczne –
„Co poprawia mi humor?”. Malowanie farbami. Zorganizowanie wystawy. Wypowiedzi dzieci na temat ich prac przedsta-
wiających sposoby na poprawę humoru.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 2, 4, 6, 7; III 8; IV 1, 2, 3, 5, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Złap, bo upadnie”. Rysowanie kredą chodnikową.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Odczytywanie gestów”. Dzieci obserwują N., który za pomocą gestów prezentuje różne, znane dzieciom
codzienne czynności. Początkowo dzieci nazywają pokazywane czynności. Następnie starają się zapamiętać kilka z nich
w takiej kolejności, w jakiej były pokazywane. Gdy N. zakończy serię gestów, chętne dziecko lub wszystkie dzieci odtwa-
rzają je, zachowując właściwą kolejność i podając ich nazwy – ćwiczenie pamięci i percepcji wzrokowej.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 30–31. Łączenie rysunków z zestawami kredek. Wskazywanie miejsc do bezpiecznej
zabawy piłką. Odszukiwanie tak samo ułożonych piłek, kolorowanie ich na takie same kolory.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Gra planszowa w zespołach z wykorzystaniem pionków.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 2. Łączenie dzieci z ich cieniami.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Wiersz Doroty Gellner Zły humorek.
Cele:
wspieranie rozwoju komunikacji werbalnej
r
ozwijanie spostrzegawczości
kształtowanie logicznego myślenia