Page 46 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 46

44  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



             x Wykonywanie ludzików z kasztanów i żołędzi według pomysłów dzieci.
             x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
          Temat: Korale Pani Jesieni.
          Cele:
            dostrzeganie regularności w różnych układach rytmicznych
            r
            ozwijanie spostrzegawczości
            doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
            orównywanie długości
            p
            r
            ozwijanie sprawności ruchowej.
               Pomoce: kasztany, żołędzie, jarzębina, szarfy w 4 kolorach, tamburyn, KP1.

          Przebieg:
          1.  Rozmowa na temat darów jesieni.
          2.  „Korale Pani Jesieni”. N. rozkłada kasztany, żołędzie i jarzębinę, a dzieci układają z tych materiałów korale według
            instrukcji.
          3.  Przeliczanie elementów, określanie miejsca danego elementu.
          4.  Zabawa ruchowa „Sznur korali”. Dzieci biegają swobodnie po sali, a na głośny sygnał tamburyna tworzą szeregi zgodnie
            z poleceniem N., np. Dzieci z szarfami w jednakowym kolorze – porównują, który sznur jest dłuższy, potem np. 1 dziecko
             z czerwoną szarfą, a drugie z niebieską.
          5.  Przy stolikach, samodzielne układanie z materiału przyrodniczego prostych ciągów rytmicznych.
          6.  Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 34. Rysowanie rozwiązań zagadek. Kolorowanie korali zgodnie z rytmem.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
          Temat: Jesienny liść – wydzieranka z kolorowego papieru.
          Cele:
            r
            ozwijanie zdolności plastycznych
            ozwijanie sprawności manualnych
            r
            ozwijanie staranności i dokładności
            r
            r
            ozwijanie cierpliwości.
               Pomoce: pień drzewa z brązowego brystolu, szablon liścia z białego papieru dla każdego dziecka, klej, kolorowy
               papier.

          Przebieg zajęć:
          1.  Zapoznanie dzieci z tematem pracy. N. przypina na tablicy pień drzewa i informuje, że zadaniem dzieci jest wykonanie
            jesiennego liścia i umieszczenie go na drzewie.
          2.  N. demonstruje dzieciom sposób wykonania pracy. Kolorowy papier trzeba porwać na małe kawałki, a potem przyklejać
            na szablon jeden obok drugiego w ten sposób, aby powstał kolorowy liść.
          3.  Dzieci pracują przy stolikach, N. zachęca do estetycznego wykonania pracy.
          4.  Część listków można przyczepić na gałęziach drzewa, a część może leżeć już na dole, na ziemi.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa na zjeżdżalni.
             x Rysowanie kredą na chodniku.
             x Zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu” – dzieci stoją na linii. Około 15 m od nich stoi odwrócone tyłem do nich dziecko-
            -matka i woła: Gąski, gąski, do domu. Gąski biegną do domu. Na drodze jednak czyha dziecko-lis. Stoi ono z boku trasy,
            po której biegną dzieci, i próbuje złapać dzieci-gąski. Zabawa powtarza się dopóty, dopóki jedno z dzieci nie dobiegnie
            do domu lub gdy lis nie wyłapie wszystkich gąsek – ćwiczenie reakcji na sygnał.
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51