Page 40 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 40
38 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Środa temat: Moja ulubiona zabawka
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Przesyłamy pozdrowienia”. Kolorowanie obrazka według
określonego kodu. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 28–29. Zabawa dydaktyczna
„Piramida z klocków” – ćwiczenie stosunków przestrzennych, zręczności, porównywanie liczby elementów. Zabawa
orientacyjno-porządkowa „Konie na wybiegu”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5; IV 2, 9, 8, 12, 13, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Zabawki”. Zabawa „Co do czego pasuje?”. Przeliczanie elementów
w zbiorach, porównywanie liczebności. Zapoznanie z cyfrą 1 (kreślenie palcem, układanie z drucika). Zabawa ruchowa
„Zrób to, co ja”. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 26–27. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Zabawy z piosenką Dzień
dobry”. Utrwalenie znajomości piosenki Dzień dobry, nauka zwrotek (CD). Wykonywanie układu ruchowego do piosenki
– doskonalenie koordynacji ruchowej, kształtowanie poczucia rytmu i pamięci.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 7, 8, 11, 12, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Przeciąganie liny”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa
„Fruwająca piłka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Przesyłamy pozdrowienia”. N. wraz z dziećmi siada w kręgu. Turla piłkę do wybranego dziecka,
mówiąc: Pozdrawiam… (wymienia pierwszą sylabę imienia dziecka). Dziecko, które otrzymało piłkę, wymawia pozo-
stałe sylaby swojego imienia. Następnie w ten sam sposób przekazuje piłkę koledze.
x Kolorowanie obrazka według określonego kodu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 28–29. Rysowanie wzorów po śladzie i samodzielnie, pisanie cyfr po śladzie. Doryso-
wywanie elementów po prawej i po lewej stronie zgodnie z poleceniem. Kolorowanie rysunków przedstawiających
flamastry – najgrubszego i najcieńszego. Rysowanie po śladzie.
x Zabawa dydaktyczna „Piramida z klocków” – zabawa w zespołach czteroosobowych. N. przygotowuje zestaw 30 drewnia-
nych klocków i po około 5 żetonów dla każdego dziecka. Gracze ustalają, ile żetonów trzeba uzbierać, aby zakończyć
grę, np. 5. Pierwszy gracz wybiera 1 klocek i ustawia go według uznania na podłodze. Drugi gracz wybiera kolejny
klocek i stawia go na poprzednim tak, by pozostał w równowadze. Podobnie robią następni gracze. Po ustawieniu
5 klocków, gracz, na którego przychodzi kolej, burzy piramidę, bierze nagrodę (żeton) i zaczyna stawiać konstrukcję
od nowa. Pozostali kolejno dokładają klocki. Gra kończy się, gdy któryś z graczy uzbiera 5 żetonów – ćwiczenie stosun-
ków przestrzennych, zręczności, porównywania liczby elementów.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Konie na wybiegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Zabawki.
Cele:
zapoznanie z cyfrą 1
ozwijanie spostrzegawczości
r
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych
doskonalenie umiejętności porównywanie liczebności zbiorów
r
ozwijanie sprawności ruchowej.