Page 58 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 58

56  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Październik



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Aktywność poranna   y  zabawa dydaktyczna – układanie modeli   f   zna zasady bezpiecznego zachowania się pod-
                  i popołudniowa      prostych zdań z klocków – ćwiczenie anali-  czas wycieczki (III 5, 7)
                                      zy i syntezy słuchowej          f   nie oddala się samowolnie od grupy (III 2, 5, 7)
                                    y  zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa   f   słucha poleceń dorosłych (III 8)
                                      „Liczbowe koła z liści”         f   zna przepisy ruchu drogowego i potrafi je stoso-
               NA SKRZYŻOWANIU  III 2, 5, 7; IV 1, 2, 8, 9 praktyczne działanie – poznanie i przestrze-  f   kieruje się przyjętymi zasadami (III 2)
                                                                        wać w ruchu pieszym (III 5, 8)
                                    Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja,
                  Zajęcia główne
                                                                          wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rze-
                                                                      f
                                    ganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących
                                                                        czy znajdujących się w  bliskim otoczeniu
                                    w czasie wyjść poza teren przedszkola
                                                                        za pomocą języka mówionego (IV 2)
                                      zapoznanie dzieci z elementarnymi zasada-
                                                                          uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                                    y
                                      mi ruchu drogowego
                                                                      f
                                    y  doskonalenie  umiejętności  wypowiedzi    f    przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
               Poniedziałek   Zajęcia w ogrodzie  y  wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 58–59
                                      na temat zaobserwowanych zjawisk
                                      zabawa terenowa „Uliczne sygnały” – do-
                                    y
                                      skonalenie szybkiej reakcji na sygnał wzro-
                  I 5; III 5, 7
                                      kowy
                                    y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-
                                      wego (hulajnogi, rowerki) – przestrzeganie
                                      ustalonych zasad bezpieczeństwa
                  Aktywność poranna   y  układanie zagadek o uczestnikach ruchu   f   poszerza zasób słownictwa i wzbogaca wiedzę
                  i popołudniowa      drogowego oraz o pojazdach – dowolny   o otaczającym świecie (IV 2)
                  I 5, 8; III 5; IV 1, 2, 9  wybór rodzaju ekspresji   f   wskazuje zawody wykonywane przez osoby
                                    y  gra rysunkowa „W prawo, w lewo, w bok” –   z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zaj-
                                      ćwiczenia grafomotoryczne przy gotowujące   muje się osoba wykonująca dany zawód (IV 20)
                                      do nauki pisania                f   wyraża ekspresję twórczą podczas wykonywa-
                                    y  wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 60   nia czynności konstrukcyjnych (IV 11)
                                    y  ćwiczenia poranne – Zestaw VI  f   klasyfikuje przedmioty według określonej cechy
                                    y   „Jaki to kształt?” – utrwalanie znajomości   (IV 12)
                                      figur geometrycznych i rodzajów znaków   f   wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rze-
                                      drogowych                         czy znajdujących się w bliskim otoczeniu za
                                    y  zabawa „Kroki” z wykorzystaniem klocków –   pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca,
                                      kształtowanie pamięci słuchowej  f   rozpoznaje wybrane znaki drogowe (w tym zna-
                                                                        intencjonalnego ruchu, gestów (IV 1)
               KOLOROWE ZNAKI  Zajęcia główne  Zajęcia kształtujące bezpieczeństwo w ruchu   f   nazywa symbole i znaki znajdujące się w oto-
                                      zabawa ruchowa „Na ulicy” – rozpoznawa-
                                    y
                                      nie tempa, reagowanie na sygnał dźwiękowy
                                                                        ki pionowe, np. oznacze nie ścieżki rowerowej)
                                                                        i sygnały świetlne oraz wie, co oznaczają, np.
                                                                        znaki informacyjne, ostrzegawcze (III 5, 7, 8)
                                    drogowym – „Kolorowe znaki" – z wykorzy-
                  I 5, 8; III 5, 7, 8;
                  IV 1, 2, 9, 11, 12, 20
                                    staniem wiersza M. Mazan Znaki drogowe
                                                                        czeniu, wyjaśnia ich znaczenie (IV 9)
                                    y  poznanie znaków drogowych, opisywanie   f   bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
               Wtorek               y  doskonalenie umiejętności segregowania   f   uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                                      znaczenia i rodzajów znaków drogowych
                                                                        (III 5)
                                      według określonych cech
                                                                          wykonuje ćwiczenia kształtujące nawyk utrzy-
                                      r
                                    y  ozumienie znaczenia symbolu    f  mania prawidłowej postawy ciała (I 8)
                                    y  zabawa ruchowa „Jaki to znak?”
                                    y  wykonywanie znaków drogowych z KA,
                                      k. 6
                                    Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,
                                    Zestaw VI
                  Zajęcia w ogrodzie  y  ćwiczenie równowagi – chodzenie po wy-
                  I 5, 8; III 5       znaczonej ścieżce stopa przed stopą, skoki
                                      obunóż i na jednej nodze
                                    y  puszczanie baniek mydlanych – kształto-
                                      wanie siły i długości wydechu
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63