Page 61 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 61
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 59
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne Zajęcia przyrodnicze – „Jesienne liście” – roz- f posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
I 7; III 5; IV 1, 2, 5, 18 poznawanie kształtu wybranych liści i nazy- przyrodniczych dotyczącymi życia zwierząt,
wanie drzew, z których pochodzą, odczuwanie
roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym,
KOLOROWE LIŚCIE czyn zmiany barwy liści jesienią – rozwijanie f określa położenie przedmiotów (IV 14)
piękna jesiennego krajobrazu, poznanie przy-
korzystania z dóbr przyrody (IV 18)
zainteresowań przyrodniczych na podstawie
przelicza elementy (IV 15)
f
wyraża ekspresję twórczą przez działania pla-
wiersza i wycieczki do ogrodu lub pobliskiego
f
parku
styczne (IV 1)
Zajęcia plastyczne – „Jesienny krajobraz” –
malowanie farbami, kształtowanie umiejęt- f wykonuje czynności usprawniające chwyt
pisarski (I 7)
Poniedziałek Zajęcia w ogrodzie plastycznej f przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
ności przedstawiania rzeczywistości w formie
uczestniczy w zabawach ruchowych, wykazuje
f
się sprawnością ciała (I 5, 9)
zabawa „Berek kucany” – rozwijanie refleksu
y
I 5, 9; III 5; IV 18
zabawa z wiatraczkami – obserwowanie
y y zabawy z piłkami
siły i kierunku wiatru
Aktywność poranna y ćwiczenia grafomotoryczne „Jesienna mgła” f poszerza zasób słownictwa i wzbogaca wiedzę
i popołudniowa – ćwiczenia rozmachowe ręki, nabieranie o otaczającym świecie (IV 2)
I 5, 8; III 5, 9; IV 1, 12 śmiałości w kreśleniu kształtów f komunikuje się werbalnie z dziećmi i dorosły-
y zabawa matematyczna „Gra kostką inaczej” mi (III 9)
– rozwijanie koncentracji uwagi, zapamię- f określa kierunki i ustala położenie przedmiotów
tywania w stosunku do własnej osoby, a także w stosun-
y ćwiczenia poranne – Zestaw VII ku do innych przedmiotów (IV 14)
y zabawa „Idź za dzwonkiem” – ćwiczenie f rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
JESIEŃ W SADZIE Zajęcia główne y Praca z obrazkiem – „Jesień w sadzie” – rozu- czytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych
percepcji słuchowej
na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, od-
wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 70
liter w formie napisów drukowanych dotyczące
treści znajdujących zastosowanie w codziennej
mienie pojęcia sad, rozpoznawanie i nazywa-
I 5, 8; III 5;
aktywności (IV 4)
nie drzew i krzewów owocowych, rozwijanie
IV 1, 2, 4, 14, 18
zmysłów f posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
przyrodniczych dotyczącymi życia zwierząt,
Wtorek y Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, ko-
wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 71
rzystania z dóbr przyrody (IV 18)
Zestaw VII
f inicjuje zabawy konstrukcyjne, buduje, wyko-
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Obrazki z patyków” – rozwijanie rzystując materiał naturalny (I 6; IV 1)
I 5, 6, 8; III 5; pomysłowości, kształtowanie pojęć: długi, f klasyfikuje przedmioty według określonej cechy
IV 12, 18 krótki, dłuższy, krótszy (IV 12)
y zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno- f bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
wego – przestrzeganie ustalonych zasad (III 5)
bezpieczeństwa f uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje
różne formy ruchu (I 5, 8)
Aktywność poranna y układanie ze sznurka kształtu liści – rozwi- f wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
janie percepcji wzrokowej, sprawności ma-
i popołudniowa y „Jesienny rytm” – dostrzeganie i kontynu- języka mówionego, posługuje się językiem pol-
skim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
I 5, 8; III 2, 5;
nualnej
ORZESZKI WIEWIÓRKI y y y ćwiczenia poranne – Zestaw VII f rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
dorosłych (IV 2)
IV 2, 4, 9, 12, 18
owanie regularności
na skutek zabawy i spontanicznych odkryć (IV 4)
zabawa „Skojarzenia” – rozwijanie logicz-
układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, od-
f
nego myślenia, koncentracji uwagi
twarza układy przedmiotów i tworzy własne
„Jesienna gra” – porównywanie liczebności,
(IV 12)
rozwijanie koncentracji uwagi
ty (IV 9)
Środa Zajęcia główne Zajęcia z wykorzystaniem opowiadania f czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elemen-
odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach
f
III 2, 5; IV 5, 7, 12, 18 U. Piotrowskiej Dziesięć orzeszków wiewiórki
rozwiązuje zagadki (IV 5)
oraz KP1 (zewnętrzna okładka) – zapamięty-
wanie kształtu liści wybranych gatunków f eksperymentuje rytmem, dźwiękami i ruchem
(IV 7)
drzew, utrwalanie wyglądu liści wybranych