Page 66 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 66
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ 5 Ja i moja rodzina
Poniedziałek temat: Przedstawiam moją rodzinę
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Przesyłam wiadomość” – doskonalenie koncentracji uwagi, zmysłu
dotyku. Wypowiedzi dzieci na temat rodziny inspirowane pytaniami N. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa „Czego
brakuje?” – ćwiczenie w spostrzeganiu i logicznym myśleniu. „Rodzinne domino” – KP1, s. 48 . Zabawa orientacyjno-
-porządkowa – „Kolory na miejsca”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 8, 9; IV 2, 5, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – „Przedstawiam moją rodzinę” – wykorzysta-
nie wiersza M. Mazan Album babci. Oglądanie albumów zdjęć rodzinnych dzieci. Poznanie budowy i działania aparatu
fotograficznego – zabawy badawcze. Utrwalenie kształtu liter a, A – w zabawie dydaktycznej i wykonywanie zadania
z KP1, s. 46, utrwalenie przeliczania – KP1, s. 47. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Moja rodzina”. Rysunek kredką ołówko-
wą – dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi, doskonalenie umiejętności rysowania ludzkiej postaci i rozplanowania pracy
na kartce.
Obszary z podstawy programowej: I 7; III 2, 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 4, 5, 8, 15
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kredą na chodniku lub patykiem na ziemi – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
Obserwacja „Co się zmieniło w przyrodzie?”. Zabawa bieżna „Berek czerwony”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Przesyłam wiadomość” – dzieci siedzą w kręgu jedno za drugim, tak aby każdy miał przed sobą plecy następ-
nej osoby. N. wyjaśnia, że trzeba wysłać informację specjalną pocztą. Wskazane dziecko maluje na plecach kolegi prosty
rysunek. Osoba ta stara się odgadnąć, co to jest i maluje to samo na plecach następnego dziecka. Ostatnie dziecko mówi
głośno, jaką otrzymało wiadomość – ćwiczenie koncentracji uwagi, doskonalenie zmysłu dotyku.
x Wypowiedzi dzieci na temat rodziny inspirowane pytaniami N.: Policz, z ilu osób składa się twoja rodzina. Jakie mają
imiona twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Czy masz rodzeństwo, jakie noszą imiona?
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Czego brakuje?” – dorysowywanie brakujących części na naszkicowanym przez N. niedokończonym rysunku przed-
miotu – ćwiczenie w spostrzeganiu i logicznym myśleniu.
x „Rodzinne domino” – KP1, ćwiczenie 1, s. 48. Uzupełnianie naklejkami rodzinnego domina.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolory na miejsca” z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Przedstawiam moją rodzinę.