Page 67 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 67
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 65
Cele:
p
oznanie osób, które tworzą rodzinę
u
świadomienie potrzeby dbania o przyjaźń, miłość i szacunek w rodzinie
ozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
r
r
ozwijanie zainteresowań technicznych
u
trwalenie litery a, A, ćwiczenie słuchu fonematycznego
u
trwalenie liczenia, łączenie pętla po tyle przedmiotów, ile wskazują kropki w okienkach.
Pomoce: wizytówki z imionami dzieci, albumy rodzinne przyniesione przez dzieci, aparat fotograficzny, tekturowe
pudełko, pergamin, szpilka, czerwone kropki, KA, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Deszcz wizytówek”. N. rozsypuje na podłodze wizytówki z imionami dzieci. Na sygnał każde z dzieci odszukuje
swoją wizytówkę. N. mówi: Zapraszam do zabawy w kręgu dzieci, których imiona zaczynają się głoską a. Następnie
wymienia kolejno głoski, aż do momentu, kiedy wszystkie dzieci usiądą w kręgu.
2. Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Album babci.
Album babci
Nasza babcia ma album ze starymi zdjęciami .
Jeśli ją poprosimy, to przegląda go z nami .
Na tych zdjęciach jest babcia taka, jakiej nie znamy .
Ma pięć lat i kucyki, bawi się z rodzicami .
Na zdjęciach jest kot babci i babci przyjaciółka,
dom, którego już nie ma i przy domu rzeczułka .
Ta rzeczułka już znikła i wszystko jest inaczej .
Babcia patrzy na zdjęcia, śmieje się, trochę płacze,
ale mówi: albumu nie dam nigdy nikomu,
bo gdy patrzę na zdjęcia, to powracam do domu .
Maciejka Mazan
3. Rozmowa na temat treści wiersza. N. zadaje dzieciom pytania: Jaki album wyjęła babcia? Kto był przedstawiony na zdję-
ciach w albumie? Jak wyglądały te osoby, gdy były młode? Dlaczego dla babci album jest taki ważny? Otwórzcie swoje
albumy i poszukajcie zdjęć przedstawiających was, gdy byliście mali. Jak wtedy wyglądaliście? Swobodne wypowiedzi
dzieci, nazywanie członków rodziny.
4. Rozmowa wprowadzająca: Jak możemy nazwać album, który zawiera zdjęcia rodziny? Skąd w waszym domu wzięły się
te zdjęcia? Jak nazywa się urządzenie do robienia zdjęć?
5. Oglądanie aparatu fotograficznego, rozmowa na temat jego działania, budowy i zastosowania.
6. Zabawa badawcza „Jak działa aparat fotograficzny?”. W małym pudełku z tektury nieprzepuszczającym światła odcinamy
jedną ściankę. Na miejsce wyciętej ścianki przyklejamy gładki papier pergaminowy. Szpilką robimy dziurkę w boku
przeciwległym do ścianki z pergaminu. Kierujemy otwór w stronę okna i zbliżamy się do niego tak długo, aż zobaczymy
obraz okna na papierze. Dzieci swobodnie wnioskują na temat efektów doświadczenia. N. wyjaśnia: Promienie światła
rozchodzą się wzdłuż linii prostych. Światło słoneczne przechodzi przez dziurkę w ścianie pudełka po linii prostej
i pada wprost na pergamin. Promienie z dołu i z góry okna przecinają się, przechodząc przez otwór i dlatego na papierze
widzimy obraz odwrócony. Takie urządzenie było pierwowzorem aparatu fotograficznego.
7. Zabawa dydaktyczna „Znajdź literę”. N. rozkłada na podłodze szablony z literami drukowanymi. Zadaniem dzieci jest
odszukanie litery a, A i oznaczenie jej czerwoną kropką – KA, k. 40, 41.
8. Wykonywanie ćwiczenia 1 w KP1, s. 46 oraz ćwiczenia 2 w KP1 na s. 47. Przy okazji prosimy o podawanie nazw przed-
miotów w sali, których nazwy zawierają głoskę a.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne – rysunek kredką.
Temat: Moja rodzina.
Cele:
u
trwalenie schematu postaci człowieka
doskonalenie percepcji wzrokowej – dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi
b
udowanie więzi emocjonalnej z rodziną
wiczenie sprawności manualnej.
ć