Page 68 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 68
66 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Pomoce: kartki białe, kredki ołówkowe, kartki z kolorowego bloku technicznego, klej, ozdoby: cekiny, krepina,
papier kolorowy, brokat.
Przebieg zajęć:
1. „Moja rodzina” – rysunek kredką ołówkową. Zwrócenie uwagi na prawidłowe rozplanowanie przestrzeni na kartce.
2. Naklejenie prac na kolorową, większą kartkę (utworzy się ramka) – ozdabianie jej według pomysłów dzieci.
3. Zorganizowanie wystawy. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich rodziny.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie kredą na chodniku lub patykiem na ziemi – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
x Obserwacja „Co się zmieniło w przyrodzie?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
x Zabawa ruchowa bieżna „Berek czerwony”. Dzieci biegają. Na hasło: Berek! chwytają się czegoś czerwonego.
Uwaga! N. przypomina dzieciom i ich rodzicom o przyniesieniu na zajęcia w środę wykonanych drzew genealogicznych,
które będą wykorzystane w kolejnych zajęciach. Dzieci mają przeprowadzić wywiad z rodzicami na temat ich ulubionych
zabaw w dzieciństwie.
Wtorek temat: E jak elf
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Domino”. Zabawa „O którym obrazku mówię?” – rozwi-
janie umiejętności opisu obrazka, doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
„Czym różnią się te obrazki?” – rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej. Zabawa „Dokończ zdanie” –
doskonalenie umiejętności logicznego budowania zdań. Wykonanie ćwiczenia na s. 49 w KP1.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 2, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przygotowujące do czytania i pisania – „E jak elf” – historyjka obrazkowa – „Przygoda
Trampolinka”, poznanie kształtu litery e, E drukowanej i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów.
▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw V.
Obszary z podstawy programowej: I 4, 5, 8, 9; III 7; IV 1, 2, 3, 4, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna przejście po narysowanej linii z krążkiem na głowie. Gra w ringo – rozwijanie
umiejętności rzucania i poprawnego chwytania.
Obszary z podstawy programowej: I 4, 5, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Domino” – N. staje w środku koła i mówi: Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie
kogoś, kto tak jak ja, lubi wesołe piosenki. Kto pierwszy chwyci prowadzącego za rękę, wygrywa i teraz on zaprasza kogoś
o podobnych upodobaniach. Ostatnia osoba zamyka krąg.
x Zabawa „O którym obrazku mówię?”. N. opisuje wybraną ilustrację z tablicy (zwykle na tablicy w sali N. wiesza obrazki zwią-
zane z omawianym tematem, ale mogą być dowolne), dzieci wskazują opisywany obrazek. Następnie wybrane dziecko opisuje
ilustrację, pozostałe zgadują. Rozwijanie umiejętności opisu obrazka, doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Czym różnią się te obrazki?”. Dzieci porównują 2 obrazki (np. przedstawiające rodzinę) i wyszukują różnice. Rozwija-
nie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej.
x Zabawa „Dokończ zdanie”. N. podaje początek zdania, dzieci układają zakończenie, np. Moja babcia bardzo lubi…
Kiedy mój dziadek ma wolny czas,… Lubię, kiedy mama/tata… Z moim bratem/siostrą… Doskonalenie umiejętności
logicznego budowania zdań.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 49. Rysowanie scenki z filmu, łączenie modeli wyrazów ze zdjęciami dziewczynek.