Page 69 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 69
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 67
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do czytania i pisania.
Temat: E jak elf.
Cele:
p
oznanie kształtu litery e, E drukowanej i pisanej
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
p
róby odczytywania wyrazów.
Pomoce: tamburyn, KP1, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu – ułożenie obrazków historyjki „Przygoda Trampolinka” – KP1, s. 50–51. Co przedstawiają
obrazki w historyjce z Trampo linkiem? Odczytywanie przez chętne dzieci dialogów z obrazków historyjki.
2. N. prezentuje ilustrację elfa z podpisem. Dzieci wysłuchują głoskę w nagłosie.
3. Budowanie modelu wyrazu elf z czerwonych i niebieskich kartoników, oznaczających samogłoski i spółgłoski, można
wykorzystać kwadraciki w tych kolorach z k. 38 i 39 w KA.
4. Prezentacja małej i wielkiej litery e, E – drukowanej i pisanej.
5. Ułożenie pod modelami wyrazów: elf, Ewa z alfabetu ruchomego (KA, k. 40, 41).
6. Wymyślanie przez dzieci różnych wyrazów, które mają głoskę e w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
7. Zabawa „Tropiciele głoski e” – dzieci maszerują po sali w rytm tamburyna, N. gra i wypowiada różne wyrazy, dzieci
kucają, kiedy N. powie wyraz, w którym słychać głoskę e.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 50–52. Zaznaczanie litery e, E w wyrazach, wskazywanie miejsca litery e w modelach
wyrazów, nalepianie podpisów do zdjęć. Rysowanie po śladzie, a potem samodzielnie wzorów literopodobnych, pisanie
po śladzie liter e, E.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna – przejście po narysowanej linii z krążkiem na głowie.
x Gra w ringo – rozwijanie umiejętności rzucania i poprawnego chwytania.
Środa temat: Drzewo genealogiczne
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Mozaika” – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, utrwale-
nie nazw i kształtu figur geometrycznych. Zabawa „Kto to mówi?” – rozwijanie wrażliwości słuchowej. Ćwiczenia poranne
– Zestaw V. Zabawa integracyjna „Stonoga” – rozumienie i przestrzeganie zasad zabawy. Zabawa ruchowa na czworakach
„Podania piłki stopą”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Praca z obrazkiem – „Drzewo genealogiczne” – rozumienie relacji rodzinnych, stopnia pokre-
wieństwa – nazywanie członków rodziny, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, utrwalanie poznanych liter.
Wykonywanie ćwiczeń w KP1 na s. 53. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Tańczymy lasowiaka”. Rozwijanie zaintereso-
wania polską kulturą ludową. Nauka tańca lasowiaka.
Obszary z podstawy programowej: I 7; II 4; III 6; IV 2, 4, 7, 9, 10, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Slalom” – doskonalenie refleksu, reagowanie na umówiony sygnał. Zabawa z wyko-
rzystaniem sprzętu terenowego – przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy. Chodzenie po liniach narysowanych na piasku
(ślimak, fala, zygzak) – ćwiczenie równowagi.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 7