Page 71 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 71

TYDZIEŃ 5  •  Ja i moja rodzina  •  69



              doskonalenie pamięci
              r
              ozwijanie świadomości własnego ciała (prawa i lewa ręka)
              integracja grupy.

                 Pomoce: kolorowe gumki frotki dla każdego dziecka, CD.

            Przebieg zajęć:
            1.  Powitanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do środka koła. N. uczy dzieci piosenki powitalnej do popu-
              larnej melodii Kółko graniaste.



                                                                                          słowa: Klaudia Borys
                                                                                          melodia popularna




                                                         -
                                                                                                 -
                                                                              -
                                                                                      -
                                                                                                     -
                    Ju     po -  wi -  ta -  nia  nad -  cho dzi czas.      Za ta -  czy my,za -  piewamy,
              4
                  ta -  niec  no -  wy  dzi   po -  zna -  my,   ta -  czmy wszy -  scy  wraz.

            2.  Zabawa „Prawa i lewa ręka”. Dzieci wkładają na prawe ręce kolorowe gumki frotki. Przy akompaniamencie skocznej
              muzyki poruszają się po całej sali. Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się i słuchają, jakie hasło poda N.: prawa ręka, lewa
              ręka. W zależności od wypowiedzianego hasła dzieci wykonują następujące czynności. Prawa (lewa) ręka – szukają pary
              i kładą prawą (lewą) rękę na prawym (lewym) barku najbliżej stojącego dziecka, wypowiadając słowa: Prawą (lewą) rękę
              tutaj mam, więc czym prędzej tobie dam.
            3.  Zapoznanie z tańcem ludowym – lasowiakiem. Dzieci słuchają tańca rzeszowskiego – lasowiaka (CD).


                  Lasowiak                                                                  melodia ludowa
                                                                                            z okolic Rzeszowa




                        Oj,  nie  wi -  da ,  oj,  nie  wi -  da   me -  go   La -  so  -  wia -  ka.
              5




                       Pe -  wnie on  tam     za    gó -  re -  czk  po -  pra -  wia  cho  -  da -  ka.
              Oj, śpieszymy, oj, śpieszymy   (bis)
              chłopaki na lewo,
              jak zabraknie nam obcasa
              to tupniem cholewą .     (bis)


              N. informuje dzieci, że wysłuchany taniec nosi nazwę lasowiak, a jego nazwa pochodzi od nazwy ludności zamieszku-
              jącej okolice Rzeszowa. Dzieci określają charakter oraz budowę tańca: Czy taniec był wesoły i skoczny, czy wolny,
              pasujący do kołysania? Czy melodia tańca jest przez cały czas taka sama, czy się zmienia? Następnie ponownie słuchają
              nagrania tańca. Zaznaczają dwie części tańca w następujący sposób: gdy trwa część pierwsza, ręce trzymają na kolanach,
              gdy usłyszą, że rozpoczyna się część druga, podnoszą ręce ponad głowę. W dalszej kolejności uczą się przyśpiewki
              i wykonują ją z podziałem na role: pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, drugą chłopcy. Podczas śpiewu dzieci
              rytmicznie klaszczą (dwa klaśnięcia w takcie).
            4.  Nauka tańca – lasowiaka. Dzieci stają parami na obwodzie koła: chłopcy tyłem do środka, dziewczynki przodem.
              Pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, stojąc z rękami na biodrach i rytmicznie kołysząc się na boki. Chłopcy rytmicznie
              klaszczą (dwa klaśnięcia w takcie). W refrenie chłopcy nadal klaszczą, a dziewczynki wykonują dwa przytupy przypada-
              jące na ostatni takt tańca (cho-da-ka).
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76