Page 71 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 71
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 69
doskonalenie pamięci
r
ozwijanie świadomości własnego ciała (prawa i lewa ręka)
integracja grupy.
Pomoce: kolorowe gumki frotki dla każdego dziecka, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do środka koła. N. uczy dzieci piosenki powitalnej do popu-
larnej melodii Kółko graniaste.
słowa: Klaudia Borys
melodia popularna
-
-
-
-
-
Ju po - wi - ta - nia nad - cho dzi czas. Za ta - czy my,za - piewamy,
4
ta - niec no - wy dzi po - zna - my, ta - czmy wszy - scy wraz.
2. Zabawa „Prawa i lewa ręka”. Dzieci wkładają na prawe ręce kolorowe gumki frotki. Przy akompaniamencie skocznej
muzyki poruszają się po całej sali. Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się i słuchają, jakie hasło poda N.: prawa ręka, lewa
ręka. W zależności od wypowiedzianego hasła dzieci wykonują następujące czynności. Prawa (lewa) ręka – szukają pary
i kładą prawą (lewą) rękę na prawym (lewym) barku najbliżej stojącego dziecka, wypowiadając słowa: Prawą (lewą) rękę
tutaj mam, więc czym prędzej tobie dam.
3. Zapoznanie z tańcem ludowym – lasowiakiem. Dzieci słuchają tańca rzeszowskiego – lasowiaka (CD).
Lasowiak melodia ludowa
z okolic Rzeszowa
Oj, nie wi - da , oj, nie wi - da me - go La - so - wia - ka.
5
Pe - wnie on tam za gó - re - czk po - pra - wia cho - da - ka.
Oj, śpieszymy, oj, śpieszymy (bis)
chłopaki na lewo,
jak zabraknie nam obcasa
to tupniem cholewą . (bis)
N. informuje dzieci, że wysłuchany taniec nosi nazwę lasowiak, a jego nazwa pochodzi od nazwy ludności zamieszku-
jącej okolice Rzeszowa. Dzieci określają charakter oraz budowę tańca: Czy taniec był wesoły i skoczny, czy wolny,
pasujący do kołysania? Czy melodia tańca jest przez cały czas taka sama, czy się zmienia? Następnie ponownie słuchają
nagrania tańca. Zaznaczają dwie części tańca w następujący sposób: gdy trwa część pierwsza, ręce trzymają na kolanach,
gdy usłyszą, że rozpoczyna się część druga, podnoszą ręce ponad głowę. W dalszej kolejności uczą się przyśpiewki
i wykonują ją z podziałem na role: pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, drugą chłopcy. Podczas śpiewu dzieci
rytmicznie klaszczą (dwa klaśnięcia w takcie).
4. Nauka tańca – lasowiaka. Dzieci stają parami na obwodzie koła: chłopcy tyłem do środka, dziewczynki przodem.
Pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, stojąc z rękami na biodrach i rytmicznie kołysząc się na boki. Chłopcy rytmicznie
klaszczą (dwa klaśnięcia w takcie). W refrenie chłopcy nadal klaszczą, a dziewczynki wykonują dwa przytupy przypada-
jące na ostatni takt tańca (cho-da-ka).