Page 75 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 75
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 73
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi na temat ich obowiązków domowych: Czy dzieci powinny pomagać w domu? Jeżeli tak, to dlaczego?
W jaki sposób pomagacie w domu mamie i tacie? Dlaczego pomagamy innym?
2. N. rozkłada na środku sali dużo obrazków związanych z domem rodzinnym. N. wspólnie z dziećmi ustala symbole róż-
nych czynności wykonywanych przez dzieci w domu, np. opieka nad psem – rysunek psa, sprzątanie zabawek – rysunek
półki z zabawkami. Symbole te rysuje mazakiem na dużym arkuszu papieru. Zwraca się do dzieci: Przyjrzyjcie się uważnie
obrazkom przedmiotów lub elementów i wybierzcie spośród nich pięć, przedstawiających przedmioty lub elementy potrzebne
do wykonania okreś lonej czynności. Wyjaśnijcie, dlaczego wybraliście te obrazki. Dzieci uzasadniają swój wybór, przed-
stawiając związki logiczne między obrazkami.
3. Ćwiczenie dramowe „Zgadnij, co robię” – część dzieci ruchem dłoni i całego ciała naśladuje czynność wykonywaną
w domu. Pozostałe dzieci odgadują, co to za czynność i naśladują ją.
4. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 57. Rysowanie domku po prawej stronie niebieskiej linii, łączenie w pętle elementów
zbioru (samochodów w tym samym kolorze, przeliczanie, w której pętli jest ich najwięcej).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Układanie mandali w narysowanym okręgu z naturalnego materiału przyrodniczego.
TYDZIEŃ 6 Bezpieczna droga do przedszkola
Poniedziałek temat: Na skrzyżowaniu
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Swobodne rozmowy z dziećmi na temat adresów zamieszkania – utrwalanie
znajomości adresu, rozumienie znajomości miejsca zamieszkania. Składanie obrazków z części – rozwijanie sprawności
analizatora wzrokowego. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Rozmowa z dziećmi na temat obrazków przedstawiających
prawidłowe i nieprawidłowe zachowania uczestników ruchu drogowego – poszerzenie wiadomości na temat podstawo-
wych przepisów ruchu drogowego, rozwijanie umiejętności przewidywania różnych zachowań. Zabawa dydaktyczna –
układanie modeli prostych zdań z klocków – ćwiczenie słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej. Zabawa
ruchowa orientacyjno-porządkowa „Liczbowe koła z liści”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 3, 5, 7; IV 1, 2, 8, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja, praktyczne działanie, poznanie i przestrzeganie
zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjść poza teren przedszkola, zapoznanie dzieci z elementarnymi zasadami ruchu
drogowego, doskonalenie umiejętności wypowiedzi na temat zaobserwowanych zjawisk. Wykonywanie ćwiczeń w KP1 na s. 58–59.
Obszary z podstawy programowej: III 2, 5, 7; IV 1, 2, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa terenowa „Uliczne sygnały” – doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał wzrokowy. Zabawy
z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnogi, rowerki) – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa, cierpliwe
oczekiwanie na swoją kolej.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Swobodne rozmowy z dziećmi na temat adresów zamieszkania – utrwalanie znajomości adresu, rozumienie znajomości
miejsca zamieszkania.