Page 77 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77

TYDZIEŃ 6  •  Bezpieczna droga do przedszkola  •  75


            Wtorek    temat:  Kolorowe znaki


            Zapis w dzienniku:


            Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie zagadek o uczestnikach ruchu drogowego oraz o pojazdach – dowolny
            wybór rodzaju ekspresji. Gra rysunkowa „W prawo, w lewo, w bok” – ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące
            do nauki pisania. Wykonywanie ćwiczeń 1 i 2 w KP1, s. 60. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Jaki to kształt? – utrwalanie
            znajomości figur geometrycznych i rodzajów znaków drogowych. Zabawa „Kroki” z wykorzystaniem klocków – kształto-
            wanie pamięci słuchowej, rozwijanie wyobraźni dzieci. Zabawa ruchowa „Na ulicy” – rozpoznawanie tempa, reagowanie
            na sygnał dźwiękowy.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 1, 2, 9, 12
            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia kształtujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym – „Kolorowe znaki” – na podstawie
            wiersza M. Mazan Znaki drogowe – poznanie znaków drogowych, opisywanie znaczenia i rodzajów znaków drogowych,
            doskonalenie umiejętności segregowania według określonych cech, poszerzanie wiadomości na temat rodzajów i znacze-
            nia znaków drogowych, rozumienie znaczenia symbolu. Zabawa ruchowa „Jaki to znak?”. Wykonywanie znaków drogo-
            wych z KA, k. 6.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 9, 11, 12, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Ćwiczenie równowagi – chodzenie po wyznaczonej ścieżce stopa przed stopą, skoki obunóż i na jed-
            nej nodze. Puszczanie baniek mydlanych – kształtowanie siły i długości wydechu.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5

            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Układanie zagadek o uczestnikach ruchu drogowego oraz o pojazdach – dowolny wybór rodzaju ekspresji.
              x Gra rysunkowa „W prawo, w lewo, w bok” – rysowanie czerwonych kropek w kwadracikach na papierze w kratkę
              według poleceń, np. Kratka w górnym prawym rogu, dwie kratki w lewo, jedna kratka w dół – ćwiczenia grafomotoryczne
              przygotowujące do nauki pisania.
              x Wykonywanie ćwiczeń 1 i 2 w KP1, s. 60. Wykreślanie zdjęć, które nie pasują do pozostałych, łączenie połowy tych
              samych znaków drogowych.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x „Jaki to kształt?” – rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych za pomocą dotyku, podawanie przykładów znaków
              drogowych w danym kształcie – utrwalanie znajomości figur geometrycznych i rodzajów znaków drogowych.
              x Zabawa „Kroki” z wykorzystaniem klocków (plastikowych, drewnianych) – stukanie o podłogę klockiem, uderzanie
              klockiem o klocek, wystukiwanie różnych rytmów – powtarzanie rytmów podanych przez N. (wszyscy razem, chętne
              dzieci) – kształto wanie pamięci słuchowej. Naśladowanie ludzi idących po chodniku: dziecka (podskoki), osoby,
              która się spieszy, tłumu ludzi, osoby na spacerze – rozwijanie wyobraźni dzieci.
              x Zabawa ruchowa „Na ulicy”. Dzieci poruszają się po sali w określonym kierunku (ruch po kole), różnicując tempo
              (wolno – coraz szybciej). Trzymają w dłoniach drewniane krążki (kierownice). Na dźwięk gwizdka (lub jakiś sygnał
              dźwiękowy) zatrzymują się i zmieniają kierunek poruszania.

            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia kształtujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
            Temat: Kolorowe znaki.
            Cele:
              p
              oznanie znaków drogowych, opisywanie znaczenia i rodzajów znaków drogowych
              doskonalenie umiejętności segregowania według określonych cech
              p
              oszerzanie wiadomości na temat rodzajów i znaczenia znaków drogowych
              r
              ozumienie znaczenia symbolu
              doskonalenie umiejętności reagowania na ustalony sygnał.
                 Pomoce: sylwety wybranych znaków drogowych (nakazu, zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych), emblematy
                 znaków drogowych na tasiemkach, plastelina i patyczki od szaszłyków do wykonania znaków drogowych z KA, CD.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82