Page 77 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 75
Wtorek temat: Kolorowe znaki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie zagadek o uczestnikach ruchu drogowego oraz o pojazdach – dowolny
wybór rodzaju ekspresji. Gra rysunkowa „W prawo, w lewo, w bok” – ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące
do nauki pisania. Wykonywanie ćwiczeń 1 i 2 w KP1, s. 60. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Jaki to kształt? – utrwalanie
znajomości figur geometrycznych i rodzajów znaków drogowych. Zabawa „Kroki” z wykorzystaniem klocków – kształto-
wanie pamięci słuchowej, rozwijanie wyobraźni dzieci. Zabawa ruchowa „Na ulicy” – rozpoznawanie tempa, reagowanie
na sygnał dźwiękowy.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 1, 2, 9, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia kształtujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym – „Kolorowe znaki” – na podstawie
wiersza M. Mazan Znaki drogowe – poznanie znaków drogowych, opisywanie znaczenia i rodzajów znaków drogowych,
doskonalenie umiejętności segregowania według określonych cech, poszerzanie wiadomości na temat rodzajów i znacze-
nia znaków drogowych, rozumienie znaczenia symbolu. Zabawa ruchowa „Jaki to znak?”. Wykonywanie znaków drogo-
wych z KA, k. 6. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 9, 11, 12, 20
Zajęcia w ogrodzie: Ćwiczenie równowagi – chodzenie po wyznaczonej ścieżce stopa przed stopą, skoki obunóż i na jed-
nej nodze. Puszczanie baniek mydlanych – kształtowanie siły i długości wydechu.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie zagadek o uczestnikach ruchu drogowego oraz o pojazdach – dowolny wybór rodzaju ekspresji.
x Gra rysunkowa „W prawo, w lewo, w bok” – rysowanie czerwonych kropek w kwadracikach na papierze w kratkę
według poleceń, np. Kratka w górnym prawym rogu, dwie kratki w lewo, jedna kratka w dół – ćwiczenia grafomotoryczne
przygotowujące do nauki pisania.
x Wykonywanie ćwiczeń 1 i 2 w KP1, s. 60. Wykreślanie zdjęć, które nie pasują do pozostałych, łączenie połowy tych
samych znaków drogowych.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Jaki to kształt?” – rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych za pomocą dotyku, podawanie przykładów znaków
drogowych w danym kształcie – utrwalanie znajomości figur geometrycznych i rodzajów znaków drogowych.
x Zabawa „Kroki” z wykorzystaniem klocków (plastikowych, drewnianych) – stukanie o podłogę klockiem, uderzanie
klockiem o klocek, wystukiwanie różnych rytmów – powtarzanie rytmów podanych przez N. (wszyscy razem, chętne
dzieci) – kształto wanie pamięci słuchowej. Naśladowanie ludzi idących po chodniku: dziecka (podskoki), osoby,
która się spieszy, tłumu ludzi, osoby na spacerze – rozwijanie wyobraźni dzieci.
x Zabawa ruchowa „Na ulicy”. Dzieci poruszają się po sali w określonym kierunku (ruch po kole), różnicując tempo
(wolno – coraz szybciej). Trzymają w dłoniach drewniane krążki (kierownice). Na dźwięk gwizdka (lub jakiś sygnał
dźwiękowy) zatrzymują się i zmieniają kierunek poruszania.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia kształtujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Temat: Kolorowe znaki.
Cele:
p
oznanie znaków drogowych, opisywanie znaczenia i rodzajów znaków drogowych
doskonalenie umiejętności segregowania według określonych cech
p
oszerzanie wiadomości na temat rodzajów i znaczenia znaków drogowych
r
ozumienie znaczenia symbolu
doskonalenie umiejętności reagowania na ustalony sygnał.
Pomoce: sylwety wybranych znaków drogowych (nakazu, zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych), emblematy
znaków drogowych na tasiemkach, plastelina i patyczki od szaszłyków do wykonania znaków drogowych z KA, CD.