Page 80 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 80
78 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
2. Zabawa „Miejsce po mojej prawej/lewej stronie jest puste” – określanie stron ciała. Dzieci siedzą na krzesełkach w kole,
jedno krzesełko puste. N. wyznacza osobę, która zaprasza kolegę lub koleżankę do zajęcia wolnego miejsca.
3. Zabawa ruchowa „Prawa – lewa strona”. Kształtowanie świadomości własnego ciała, utrwalanie stron ciała (prawa,
lewa). Dzieci wykonują polecenia N.: Zakryj prawą ręką prawe oko, złap się lewą ręką za nos, podnieś lewą nogę, narysuj
w powietrzu kreskę prawą ręką itp. Następnie polecenia wydają dzieci.
4. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 62 i 63. Zaznaczanie strzałkami kierunków, etapów przechodzenia przez jezdnię,
rysowanie flamastrem samochodu na jezdni, rysowanie pętli wokół kamizelki z elementami odblaskowymi.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Gramy lasowiaka.
Cele:
r
ozwijanie zainteresowania muzyką ludową
u
trwalenie kroków tańca
doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych
doskonalenie poczucia rytmu
kształtowanie koordynacji ruchowej
r
ozwijanie świadomości własnego ciała.
Pomoce: nagranie tańca lasowiaka (CD), nagranie spokojnej muzyki, instrumenty perkusyjne.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do jego środka i śpiewają piosenkę powitalną do popularnej
melodii Kółko graniaste (zob. TYDZIEŃ 5, Środa).
2. Powtórzenie lasowiaka. Dzieci stają w kole i powtarzają przyśpiewkę z podziałem na role: pierwszą zwrotkę – dziew-
czynki, drugą – chłopcy. Następnie wykonują taniec.
3. Instrumentacja do tańca lasowiaka.
N. dzieli dzieci na cztery grupy instrumentalne: bębenki, drewienka, grzechotki oraz talerze. Dzieci siadają w grupach
instrumentalnych i uczą się instrumentacji do tańca:
Oj nie widać, oj nie widać mego Lasowia-ka – osiem uderzeń pałeczką w membranę bębenka;
Pewnie on tam za góreczką – dwa uderzenia talerzem o talerz na wskazane sylaby;
poprawia choda-ka – cztery rytmiczne uderzenia drewienkiem w drewienko oraz jednocześnie czterokrotne uderzenie
grzechotką o rękę przypadające na wskazane sylaby.
Instrumentacja w kolejnych zwrotkach przebiega tak samo.
Po opanowaniu instrumentacji dzieci dzielą się na dwie grupy – taneczną i instrumentalną. Grupa taneczna ustawia się
parami na obwodzie koła i tańczy lasowiaka. Grupa instrumentalna staje z boku. Pierwszą i drugą zwrotkę śpiewa
razem z tancerzami. W trzecim przeprowadzeniu tańca (w zwrotce instrumentalnej) akompaniuje tańczącym.
4. Zabawa „Części ciała”. Dzieci kładą się na podłodze, na plecach, zginają lekko nogi w kolanach i zamykają oczy.
N. włącza spokojną muzykę i wypowiada nazwy różnych części ciała oraz kierunek, w jakim dana część ciała ma się
poruszyć, np.: prawa ręka do boku, lewa noga do góry, lewa ręka do brzucha. Dzieci poruszają się w wolnym tempie.
5. Pożegnanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do jego środka, śpiewają piosenkę pożegnalną do melodii
popularnej Kółko graniaste (zob. TYDZIEŃ 5, Środa).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem piłek – rozwijanie umiejętności rzutu do celu i koordynacji wzrokowo-ruchowej: rzuty
w parach, rzuty do wyznaczonego celu, kopanie piłki do celu, toczenie piłki po wyznaczonym torze.
x Jazda na rowerkach – wyznaczenie trasy przejazdu, np. określenie liczby okrążeń – cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej.
Czwartek temat: Co słychać na drodze?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 64 – rozwijanie umiejętności wypowiedzi – spój-
ności logicznej i poprawności gramatycznej. Zabawa dydaktyczna „Kogo wezwać na pomoc?” – utrwalanie znajomości
służb ratowniczych, numerów telefonów alarmowych. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa „Ile sylab? Ile głosek?”