Page 81 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 81

TYDZIEŃ 6  •  Bezpieczna droga do przedszkola  •  79



            – liczenie sylab i głosek w wyrazach, układanie obrazów graficznych. Zabawa dydaktyczna „Znajdź taki sam znak” – utrwa-
            lenie znaków drogowych, rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 6; IV 1, 2, 7, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawy dydaktyczne – „Co słychać na drodze?” – rozwijanie umiejętności kojarzenia i logicz-
            nego myślenia, doskonalenie umiejętności analizy sylabowej wyrazów, rozwijanie analizatora słuchowego w zakresie ana-
            lizy i syntezy wyrazowej, utrwalenie numerów alarmowych do służb ratowniczych. Zabawa ruchowa „Kolorowe garaże”.
            Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 65.   ▶  2. Zajęcia plastyczno-konstrukcyjne – makieta ruchu drogowego – rozwijanie
            umiejętności projektowania przedmiotów oraz ich realizacji według ustalonego planu, poznawanie właściwości różnych
            materiałów plastycznych oraz możliwości ich wykorzystania, kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
              Obszary z podstawy programowej: I 6; III 5; IV 1, 2, 4, 8

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem skakanki „Szczur” – rozwijanie umiejętności skoku obunóż, doskonale-
            nie refleksu. Rysowanie kredą po chodniku lub patykiem po piasku/ziemi – rozwijanie sprawności motorycznych.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 8

            I Aktywność poranna i popołudniowa


            Zadania poranne
              x Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 64 – opowiadanie, co przedstawiają obrazki – rozwijanie umiejętności wypowiedzi –
              spójności logicznej i poprawności gramatycznej.
              x „Kogo wezwać na pomoc?” – zabawa dydaktyczna – łączenie z wybranym pojazdem odpowiedniej postaci: policjanta,
              lekarza, strażaka i numerem telefonu alarmowego. N. lub chętne dziecko opisuje sytuację – dzieci odpowiadają, którą
              ze służb ratowniczych należy wezwać na pomoc. Przykładowe sytuacje:
              Mały chłopiec stoi na ulicy i płacze, chyba się zgubił.
              Widzisz wypadek samochodowy, są osoby poszkodowane.
              Pali się dom.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Ile sylab? Ile głosek?” – liczenie sylab i głosek w wyrazach, układanie obrazów graficznych (długi klocek –
              sylaba; krótki klocek – głoska), porównywanie liczby sylab z liczbą głosek, np. znak: 1 sylaba, 4 głoski.
              x Zabawa dydaktyczna „Znajdź taki sam znak” – dzieci otrzymują emblematy znaków drogowych. Dwoje dzieci otrzymu-
              je taki sam znak. Zadaniem dzieci jest odszukanie osoby mającej taki sam znak i określenie, jaki jest jego rodzaj i znacze-
              nie – utrwalenie znaków drogowych, rozwijanie spostrzegawczości.
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
            Temat: Co słychać na drodze?
            Cele:
              r
              ozwijanie umiejętności kojarzenia i logicznego myślenia
              doskonalenie umiejętności analizy sylabowej wyrazów
              r
              ozwijanie analizatora słuchowego w zakresie analizy i syntezy wyrazowej
              trwalenie numerów alarmowych do służb ratowniczych.
              u
                 Pomoce: obrazki, kredki, gwizdek, ilustracje garaży i emblematy samochodów w różnych kolorach, nagranie
                 odgłosu karetki pogotowia z CD, KP1.

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących ruchu drogowego.


              Są tam czarno-białe pasy,                Co to za pan w niebieskim mundurze?
              przejście pieszym wyznaczają.            Łapie złodziei, porządku pilnuje.
              Samochody, motocykle                     A kiedy trzeba, to lizakiem
              po niej się poruszają.     (ulica)         samochody zatrzymuje.      (policjant)
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86