Page 76 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 76
74 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
x Składanie obrazków z części (samochód, znaki drogowe, tramwaj itp.) – rozwijanie sprawności analizatora wzrokowego.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Rozmowa z dziećmi w małych grupach na temat obrazków przedstawiających prawidłowe i nieprawidłowe zachowania
uczestników ruchu drogowego – poszerzenie wiadomości na temat podstawowych przepisów ruchu drogowego zwią-
zanych z bezpieczeństwem na drodze, rozwijanie umiejętności przewidywania różnych zachowań.
x Zabawa dydaktyczna – układanie modeli prostych zdań z klocków (1 klocek – 1 wyraz), np. Adam ma aparat. Ewa
lubi elfy. Eryk kupił samochód. Czerwone światło oznacza stop. – ćwiczenie słuchu fonematycznego oraz analizy
i syntezy słuchowej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Liczbowe koła z liści” z Zestawu I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja, praktyczne działanie.
Temat: Na skrzyżowaniu.
Cele:
p
oznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjść poza teren przedszkola
zapoznanie dzieci z elementarnymi zasadami ruchu drogowego
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej
p
p
raktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy
doskonalenie umiejętności wypowiedzi na temat zaobserwowanych zjawisk.
Pomoce: KP1.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie z dziećmi zasad bezpieczeństwa podczas wyjścia poza teren przedszkola – nie oddalanie się od grupy,
słuchanie poleceń osób dorosłych.
2. Wspólne omówienie celu wycieczki na najbliższe skrzyżowanie – obserwowanie przez dzieci pojazdów, pieszych,
znaków drogowych.
3. Wyjście z przedszkola – obserwacja przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji, omawianie znaczenia
napotkanych znaków drogowych, zwracanie uwagi na ich kształty.
4. Przejście na drugą stronę ulicy z zastosowaniem zasad ruchu pieszych.
5. Powrót do przedszkola – rozmowy z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki – utrwalanie podstawowych zasad ruchu
drogowego.
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 58–59. Uzupełnianie nalepkami ilustracji, kolorowanie sygnalizatorów świetlnych,
rysowanie ich po śladzie. Opowiadanie, jakie światło pali się na sygnalizatorach dla pieszych i dla pojazdów, dlaczego
karetka pogotowia stoi przed pasami, jak oznaczona jest droga dla rowerów, gdzie znajdują się znaki drogowe, chętne
dzieci z pomocą N. mówią, co one oznaczają.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa terenowa „Uliczne sygnały” – dzieci stoją w kole, N. w środku trzyma tarcze lub krążki w barwach sygnalizatora.
Gdy uniesie do góry zielony krążek dzieci idą po obwodzie koła, kiedy uniesie czerwony – zatrzymują się, żółty –
wykonują w tył zwrot i maszerują w przeciwną stronę – doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał wzrokowy.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnogi, rowerki) – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa,
cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej.