Page 73 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 73
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 71
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania – rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych
wzorach, rozwijanie umiejętności dostrzegania kierunków pisania: od lewej do prawej, od góry do dołu.
x Wykonywanie ćwiczeń 2 i 3 na s. 55 w KP1 – uzupełnianie obrazka zgodnie z instrukcją, dorysowywanie butów sto-
nodze – ćwiczenie spostrzegawczości.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Co będzie następne?” – N. układa z patyczków do liczenia wzór i pyta: Co będzie następne? Dzieci układają
dalszy ciąg wzoru z patyczków, zachowując naprzemienność układu, rytm – dostrzeganie regularności.
x Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 54. Rysowanie linii w tunelu.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna połączona z wizytą w kuchni.
Temat: Świat techniki w naszym domu.
Cele:
oznanie sprzętów gospodarstwa domowego używanych dawniej i dziś
p
wzbogacanie słownictwa
doskonalenie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów.
Pomoce: obrazki przedstawiające dawny i współczesny sprzęt gospodarstwa domowego.
Przebieg zajęć:
1. Dzieci wypowiadają się, jaki sprzęt jest używany w ich domach. Czy potrzebne są dzisiaj nowoczesne urządzenia domowe,
dlaczego?
2. Dobieranka do pary „Stary sprzęt – nowy sprzęt”. N. rozkłada obrazki na podłodze, dzieci wybierają jeden obrazek,
szukają do niego pary, nazywają urządzenie, opisują jego wygląd i przeznaczenie, analizują różnice między sprzętem
dawnym i współczesnym.
3. Wizyta w kuchni przedszkolnej – przypomnienie zasad bezpieczeństwa. Globalne odczytanie napisu na drzwiach:
Kuchnia. Wskazanie litery a w wyrazie. Wywiad z panią kucharką na temat urządzeń kuchennych ułatwiających jej pracę.
Oglądanie wybranego sprzętu.
4. Analiza i synteza sylabowa wyrazów z wyklaskiwaniem: pral-ka, ku-chen-ka, mik-ser, od-ku-rzacz, ro-bot, eks-pres.
Wysłuchiwanie znanych głosek: a, e w wyżej wymienionych wyrazach.
5. Zabawa ruchowa „Robot kuchenny” – dzieci ruchem naśladują pracę urządzenia, rozwijanie wyobraźni ruchowej.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-konstrukcyjne.
Temat: Roboty dla mamy i taty.
Cele:
ozwijanie umiejętności projektowania przedmiotów oraz realizacji według ustalonego planu
r
ozwijanie wyobraźni przestrzennej, zainteresowanie światem techniki
r
doskonalenie umiejętności przygotowania krótkich wypowiedzi słownych
kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
Pomoce: pudła kartonowe, papier kolorowy, folia aluminiowa, klej, nożyczki, taśma do łączenia materiałów
plastycznych.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa twórcza „Dokończ zdanie”. N. mówi początek zadania: Adam ma robota, który…, dzieci dopowiadają koniec zdania.
2. Wykonanie pracy plastyczno-konstrukcyjnej w zespołach „Roboty”. Przygotowanie w formie szkicu projektu robota.
Zaplanowanie rodzaju i ilości materiałów potrzebnych do wykonania pracy.
3. Konstruowanie i ozdabianie robotów w zespołach. Wymyślanie nazw dla robotów.
4. W zespołach przygotowanie reklamy robota – prezentacja urządzenia, zorganizowanie wystawy robotów.