Page 34 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 34
32 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Cele:
J zapoznanie z cyfrą 1
J rozwijanie spostrzegawczości
J doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
J rozwijanie sprawności manualnej
J doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: piłki (np.: 1 zielona, 3 czerwone, 4 niebieskie, 5 białych, 6 żółtych – w zależności od tego, ile jest dzieci),
obręcze, kartonik z cyfrą 1, druciki kreatywne, tamburyn, KP1.
Przebieg:
1. Zabawa z piłkami. Każde dziecko rzuca i łapie piłkę. Następnie dzieci umieszczają takie same piłki w jednej obręczy.
Na koniec przeliczają piłki w każdej obręczy.
2. N. prezentuje cyfrę 1, drukowaną i pisaną. Omówienie wspólnie z dziećmi jej charakterystycznych cech. Kreślenie przez
dzieci cyfry w powietrzu, wodzenie palcem po śladzie.
3. Układanie cyfry 1 z kolorowego drucika kreatywnego.
4. Umieszczanie cyfry 1 pod zbiorem jednoelementowym. Chętne dziecko kładzie kartonik z cyfrą 1 przy obręczy, w któ-
rej jest jedna piłka.
5. Zabawa ruchowa „Jeden raz”. Dzieci biegają po sali. Na dźwięk tamburyna zatrzymują się i robią jeden raz to, co poka-
zuje N. Potem zadanie mogą wymyślać chętne dzieci.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 18. Rysowanie po śladzie wzorów i cyfr.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Znaczek dyżurnego.
Cele:
J doskonalenie sprawności manualnych
J rozwijanie zdolności plastycznych
J wdrażanie do staranności i dokładności
J rozwijanie wyobraźni.
Pomoce: obrazki, koła z papieru o średnicy 10 cm dla każdego dziecka, flamastry, kredki, sznurek długości ok. 3 m.
Przebieg zajęć:
1. N. układa obrazki przedstawiające różne czynności porządkowe typowe dla dyżurnego. Rozmawia z dziećmi na temat
ich treści. Dzieci dowiadują się o funkcji dyżurnego. Ustalenie, jakie prace dyżurni mogą wykonywać w sali.
2. Zapoznanie dzieci z tematem pracy. N. wyjaśnia dzieciom, że ich zadaniem jest narysować na środku koła jedną rzecz, która
będzie określać rodzaj dyżuru, np.: na znaczku dyżurnego od kącika przyrody można narysować kwiatek lub konewkę.
3. Dzieci dzielą się na tyle zespołów, ile dyżurów ustalono w grupie (np.: dyżurny od zabawek, od kącika przyrody, od stoli-
ków, od kącika książki, od łazienki). Przy stolikach każde dziecko z zespołu projektuje znaczki dyżurnego danego rodzaju.
4. Dzieci wybierają po jednej propozycji znaczka dla każdego dyżuru, uzasadniają swoją decyzję.
5. N. przymocowuje do każdego wybranego znaczka zawieszkę ze sznurka i umieszcza znaczki w ustalonym miejscu.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem na ziemi.
x Zabawa „Złap piłkę”. Dzieci stoją w kole. Jedna osoba wchodzi do środka. Stojący w kole szybko rzucają do siebie piłkę tak,
aby nie mogła jej złapać osoba w środku. Gdy piłka zostanie przechwycona, do koła wchodzi osoba, która rzucała ostatnia.