Page 145 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145

TYDZIEŃ 15  •  Zwierzęta zimą  •  143


            tydzień 15: Zwierzęta zimą


             Dzień /                                                           Przewidywane osiągnięcia
             Temat  Obszary z podstawy                                        dziecka wraz z odniesieniami
              dnia     programowej             Sposoby realizacji              do podstawy programowej

                    Aktywność poranna   y  swobodna rozmowa  na temat  zwierząt   f   wypowiada się na temat ilustracji, nazywa
                    i popołudniowa      prezentowanych na ilustracjach    wybrane zwierzęta i wskazuje szczegóły (IV 2, 5)
                    I 9; IV 2, 5      y  zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka”   f   aktywnie uczestniczy w zabawach kształtujących
                                        – kolorowanie kredkami konturowych   prawidłowy oddech (I 9)
                                        rysunków zwierząt spędzających zimę   f   dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym
                                        w naszym kraju                    środowisku przyrodniczym związane z porą
                                      y  ćwiczenia poranne: Zestaw XV     roku – zimą (IV 16, 18)
                                      y  ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego   f   wypowiada się na temat elementów zimowej
                                                                          pogody (IV 18)
                                        lasu”                           f   aktywnie uczestniczy w twórczych zajęciach
                                        zabawa ruchowa „Zimowa wichura”
                                      y
                ZIMOWY PEJZAŻ  Zajęcia główne  y y y  zabawa  ruchowa  „Zbieramy  śniegowe   f   rozumie, że zwierzęta, tak jak ludzie, potrzebują
                                                                          plastycznych (IV 8)
                                        gwiazdki”
                                                                          do życia pokarmu i wody (II 10; IV 18)
                                        ozmowa na temat zimowej pogody
                                        r
                                                                           rozumie, że należy się troszczyć o zwierzęta
                                                                        f
                    II 10; IV 8, 16, 18
                                        oglądanie ilustracji przedstawiających
                                                                          w okresie zimy (II 10)
                                        zimowe krajobrazy i dzielenie się swoimi
                                        spostrzeżeniami                 f   z pomocą N. dokarmia ptaki w czasie zimy
                Poniedziałek          y y  zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne   f   chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
                                                                          (II 10)
                                        zimowe zagadki – praca z ilustracją; roz-
                                        wiązywanie zagadek
                                                                          organizowanych przez N. (I 5)
                                        dłonie”
                                      y  zabawa „Z czym kojarzy się zima?”
                                      y  praca plastyczna „Zimowy świat” – ryso-
                                        wanie kredkami pastelowymi na dużym
                                        arkuszu papieru
                                        r
                                      y  ozmowa na temat wykonanych prac
                                      y  ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV
                    Zajęcia w ogrodzie  y  pomagamy ptakom – dokarmianie ptaków,
                    I 5; II 10; IV 18   obserwacja ich zachowania
                                      y  zabawa ruchowa „Chodzimy po śladach”
                    Aktywność poranna   y  zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę”   f   wykonuje czynności manipulacyjne – toczy
                    i popołudniowa      – lepienie z plasteliny           z  plasteliny  wałeczek  i  próbuje  mu  nadać
                    I 5, 7; IV 12     y  zabawa zręcznościowa „Rzut do celu”  pożądany kształt (I 7)
                                      y  ćwiczenia poranne: Zestaw XV   f   próbuje rzucać piłką do wyznaczonego celu (I 5)
                                      y  zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki   f   biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał (I 5)
                ZIMOWE ŚPIOCHY  Zajęcia główne  y y y  zabawa ruchowa „Śnieżki”  f   wie, które zwierzęta zasypiają lub nie zasypiają
                                                                           zna i nazywa wybrane kolory (IV 12)
                                        do karmnika”
                                                                        f
                                        zabawa manualna „Spinacz”
                                                                          na zimę (IV 18)
                                                                           zna warunki potrzebne do życia (pokarm)
                                                                        f
                                        zabawa tradycyjna ze śpiewem „Stary
                                                                          wybranym zwierzętom (IV 18)
                                        niedźwiedź mocno śpi”
                    I 5; IV 12, 18
                                                                           łączy obrazki w pasujące logicznie pary (IV 12)
                                                                        f
                                        zasypiających na zimę lub aktywnych o tej
                Wtorek                y y  zagadki obrazkowe dotyczące zwierząt   f   bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)
                                                                           poznaje właściwości śniegu w czasie zabawy na
                                                                        f
                                        porze roku
                                                                          powietrzu (I 6; IV 19)
                                        zabawa ruchowa „Skoki wiewiórki”
                                      y  zabawa dydaktyczna „Dobieranka”
                                      y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 21
                    Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa bieżna „Berek ze śnieżkami”
                    I 6; IV 19        y  zabawa bieżna „Wyścigi bałwanków”
                    Aktywność poranna   y  zabawa ruchowa na czworakach „Głodne   f   naśladuje sposób poruszania się wybranych
                                        dziki”
                                                                          zwierząt (IV 1)
                    i popołudniowa
              Środa   PTAKI   W KARMNIKU  I 5; IV 1  y y  zabawa ruchowa „Walka na  śnieżki” –   f   porusza się na czworakach, wspierając się na
                                                                          całych dłoniach i palcach stóp (I 5)
                                        rzucanie papierowymi kulami
                                        ćwiczenia poranne: Zestaw XV
                                                                           biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał (I 5)
                                                                        f
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150