Page 145 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145
TYDZIEŃ 15 • Zwierzęta zimą • 143
tydzień 15: Zwierzęta zimą
Dzień / Przewidywane osiągnięcia
Temat Obszary z podstawy dziecka wraz z odniesieniami
dnia programowej Sposoby realizacji do podstawy programowej
Aktywność poranna y swobodna rozmowa na temat zwierząt f wypowiada się na temat ilustracji, nazywa
i popołudniowa prezentowanych na ilustracjach wybrane zwierzęta i wskazuje szczegóły (IV 2, 5)
I 9; IV 2, 5 y zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka” f aktywnie uczestniczy w zabawach kształtujących
– kolorowanie kredkami konturowych prawidłowy oddech (I 9)
rysunków zwierząt spędzających zimę f dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym
w naszym kraju środowisku przyrodniczym związane z porą
y ćwiczenia poranne: Zestaw XV roku – zimą (IV 16, 18)
y ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego f wypowiada się na temat elementów zimowej
pogody (IV 18)
lasu” f aktywnie uczestniczy w twórczych zajęciach
zabawa ruchowa „Zimowa wichura”
y
ZIMOWY PEJZAŻ Zajęcia główne y y y zabawa ruchowa „Zbieramy śniegowe f rozumie, że zwierzęta, tak jak ludzie, potrzebują
plastycznych (IV 8)
gwiazdki”
do życia pokarmu i wody (II 10; IV 18)
ozmowa na temat zimowej pogody
r
rozumie, że należy się troszczyć o zwierzęta
f
II 10; IV 8, 16, 18
oglądanie ilustracji przedstawiających
w okresie zimy (II 10)
zimowe krajobrazy i dzielenie się swoimi
spostrzeżeniami f z pomocą N. dokarmia ptaki w czasie zimy
Poniedziałek y y zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne f chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
(II 10)
zimowe zagadki – praca z ilustracją; roz-
wiązywanie zagadek
organizowanych przez N. (I 5)
dłonie”
y zabawa „Z czym kojarzy się zima?”
y praca plastyczna „Zimowy świat” – ryso-
wanie kredkami pastelowymi na dużym
arkuszu papieru
r
y ozmowa na temat wykonanych prac
y ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV
Zajęcia w ogrodzie y pomagamy ptakom – dokarmianie ptaków,
I 5; II 10; IV 18 obserwacja ich zachowania
y zabawa ruchowa „Chodzimy po śladach”
Aktywność poranna y zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę” f wykonuje czynności manipulacyjne – toczy
i popołudniowa – lepienie z plasteliny z plasteliny wałeczek i próbuje mu nadać
I 5, 7; IV 12 y zabawa zręcznościowa „Rzut do celu” pożądany kształt (I 7)
y ćwiczenia poranne: Zestaw XV f próbuje rzucać piłką do wyznaczonego celu (I 5)
y zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki f biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał (I 5)
ZIMOWE ŚPIOCHY Zajęcia główne y y y zabawa ruchowa „Śnieżki” f wie, które zwierzęta zasypiają lub nie zasypiają
zna i nazywa wybrane kolory (IV 12)
do karmnika”
f
zabawa manualna „Spinacz”
na zimę (IV 18)
zna warunki potrzebne do życia (pokarm)
f
zabawa tradycyjna ze śpiewem „Stary
wybranym zwierzętom (IV 18)
niedźwiedź mocno śpi”
I 5; IV 12, 18
łączy obrazki w pasujące logicznie pary (IV 12)
f
zasypiających na zimę lub aktywnych o tej
Wtorek y y zagadki obrazkowe dotyczące zwierząt f bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)
poznaje właściwości śniegu w czasie zabawy na
f
porze roku
powietrzu (I 6; IV 19)
zabawa ruchowa „Skoki wiewiórki”
y zabawa dydaktyczna „Dobieranka”
y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 21
Zajęcia w ogrodzie y zabawa bieżna „Berek ze śnieżkami”
I 6; IV 19 y zabawa bieżna „Wyścigi bałwanków”
Aktywność poranna y zabawa ruchowa na czworakach „Głodne f naśladuje sposób poruszania się wybranych
dziki”
zwierząt (IV 1)
i popołudniowa
Środa PTAKI W KARMNIKU I 5; IV 1 y y zabawa ruchowa „Walka na śnieżki” – f porusza się na czworakach, wspierając się na
całych dłoniach i palcach stóp (I 5)
rzucanie papierowymi kulami
ćwiczenia poranne: Zestaw XV
biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał (I 5)
f