Page 192 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 192
190 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
r
ozwijanie mowy i myślenia
r
ozwijanie sprawności manualnych, próba mieszczenia się w konturze
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: kukiełki lub pacynki do bajki o Czerwonym Kapturku, kartki z konturowym rysunkiem kapelusika
(kapturka), czerwona farba, kawałki gąbki (waty lub korka), czerwone szarfy, bębenek.
Przebieg zajęć:
1. Teatrzyk sylwetowy na podstawie bajki o Czerwonym Kapturku. N. przygotowuje prowizoryczny teatrzyk i prezentuje
dzieciom bajkę z wykorzystaniem kukiełek lub pacynek.
2. Wspólne wymyślanie innego zakończenia bajki o Czerwonym Kapturku. Dzieci zastanawiają się, co mogło się wyda-
rzyć, gdy Czerwony Kapturek wszedł do domu babci i zaczął rozmawiać z przebranym wilkiem. Nagradzanie brawami
każdego zakończenia wymyślonego przez dzieci.
3. Praca plastyczna „Stemplowany kapturek” – ozdabianie rysunku za pomocą stempelków. Każde dziecko otrzymuje kart-
kę z konturowym rysunkiem kapelusika (kapturka). Zadaniem dzieci jest ozdobić go czerwonymi stempelkami. Moż-
na je wykonać, maczając w czerwonej farbie kawałek gąbki, waty lub korka i odciskając na kartce. N. prosi dzieci, aby
starały się mieścić w konturze.
4. Zabawa ruchowa „Wilk przyjacielem Kapturka”. N. dzieli dzieci na 2 grupy – wilki i Czerwone Kapturki. Dzieci-Czer-
wone Kapturki oznaczone są czerwonymi szarfami. Gdy N. gra na bębenku, wszystkie dzieci biegają w rozsypce. Gdy
przestaje grać, dobierają się w pary – wilk i Czerwony Kapturek i spacerują, trzymając się za ręce. Przy każdym powtó-
rzeniu zabawy dzieci łączą się w pary z inną osobą.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa bieżna „Kto pierwszy na mecie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Jesteś drzewem”. Na ustalony sygnał dźwiękowy dzieci stają na jednej nodze z ramionami wyciągnię-
tymi na boki. Na kolejny sygnał rozbiegają się po ogrodzie. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
WTOREK emat: O kocie, który chodził w butach.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa bieżna „Lis i kury”. Zabawa dramowa „Wilk i Czerwony Kapturek”
– rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy, mowa dialogowa. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa ruchowa
skoczna „Pajacyk”. Zabawa matematyczna „Segregowanie” – ćwiczenie w grupowaniu obiektów według podanego kryte-
rium, rozwijanie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2
Zajęcia główne: Aktywności: poznawcza, manualna, językowa, ruchowa – o kocie, który chodził w butach. Prezentacja
bajki o Kocie w butach. Oglądanie ilustracji przedstawiających bohaterów bajki. Wymienianie różnic między prawdziwym ko-
tem, a kotem bajkowym. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Jestem kotem”. Zabawa słowna „Zdrobnienia” – poda-
wanie zdrobnień do słowa kot. Zabawa manualna „Wąsy kota” – formowanie z drucików kreatywnych, uzupełnienie szablonu
kota. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – odszukanie w labiryncie właściwej drogi – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 8; IV 1, 2, 3, 5, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz zaspę”. Zabawa ruchowa równoważna „Po śniegowej ścieżce”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa bieżna „Lis i kury” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).