Page 195 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 195

TYDZIEŃ 17  •  W krainie bajek  •  193




              kształtowanie swobody wypowiedzi
              r
              ozwijanie spostrzegawczości i zmysłu obserwacji.

                Pomoce: tamburyn, bębenek, trójkąt.
            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat bajek. N. wspólnie z dziećmi ustala, że bajki można czytać lub oglądać. Pyta, jakie są ich ulubione bajki
              filmowe. Jeżeli padnie tytuł Pszczółka Maja, prosi o wymienienie bohaterów bajki i opowiedzenie kilku ich przygód. Jeżeli
              dzieci jej nie znają, sam krótko wyjaśnia, że w bajce występują owady i zwierzęta – mieszkańcy łąki. Bohaterowie mają
              wiele przygód, zmagają się z różnymi trudnościami, ale zawsze, dzięki pomocy przyjaciół, wszystko kończy się szczęśliwie.
            2.  Zabawa „Maja i Gucio na łące”. Dzieci biegają po sali przy dźwiękach tamburynu, imitujących lot pszczółek. Na przerwę
              w grze przykucają – pszczółki siadają na kwiatku i się posilają (3–4 przerwy), po czym spotykają przyjaciół: oddział
              mrówek – rytm marsza wybijany na bębenku (mrówki maszerują i salutują), konika polnego Filipa – dzieci podskakują
              do wtóru tamburynu, motyle – tryl na trójkącie (szybkie uderzenia metalowej pałeczki wewnątrz trójkąta, możliwie jak
              najbliżej „narożnika” trójkąta) i pojedyncze dźwięki – dzieci latają, machając szeroko rozłożonymi rękami. (Spotkania
              z mieszkańcami łąki można powtarzać). Następnie pszczółki lecą na kwiatek i zasypiają. N. może im cicho zaśpiewać,
              zamiast kołysanki, początek piosenki z bajki Pszczółka Maja.
            3.  Rozmowa na temat bajek czytanych. Kto czyta wam najczęściej bajki? Jakie znacie bajki, w których występują zwierzęta?
              Jakie to są zwierzęta? (np.: Trzy świnki, O wilku i siedmiu koźlątkach, Złotowłosa i trzy misie, Kot w butach).
            4.  Zabawa „Pomieszane bajki”. Dzieci-bajkowi bohaterowie wesoło podskakują w rytm tamburynu. Na umówiony sygnał
              dźwiękowy reagują następująco: głośno wypowiedziane miau – dzieci stawiają duże kroki, wysoko podnoszą kolana, jak
              Kot w butach; chrząkanie świnki – dzieci zamieniają się w świnki uciekające przed wilkiem, np. chowają się pod stoliki
              lub w innym, ustalonym miejscu; na groźny dźwięk rrrau zamieniają się w niedźwiedzie – chodzą na czworakach (czte-
              rech łapach) i głośno pomrukują. N. kilka razy powtarza każdy dźwięk.
            5.  Zabawa „Co to za postać?”. Chętne dzieci pokazują za pomocą ruchu i mimiki swoją ulubioną bajkową postać. Starają
              się nic nie mówić, żeby nie zdradzić jej nazwy. Pozostałe dzieci odgadują, kim są ich koledzy.
            6.  Na zakończenie zajęć dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy i wyobrażają sobie bajkę, w której chciałby się
              znaleźć.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Śniegowa kula” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Spacer zimowy po ogrodzie – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie i w krajobrazie. Stosowanie pojęć: na, nad, pod.




            CZWARTEK   emat:  Jaś i Małgosia.
                                t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ładujemy bagaże”. Zabawa
            słowna „Jaki jest…?” – wymyślanie określeń przymiotnikowych do podanych słów – wzbogacanie słownictwa czynnego.
            Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Mocno trzymaj obręcz”. Zabawa dydak-
            tyczna „Do czego służy…?” – wzbogacanie wiedzy na temat przeznaczenia przedmiotów codziennego użytku, rozwijanie
            mowy i myślenia. Zabawa tematyczna „Rodzinny obiadek” – zabawa w kąciku kuchennym.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 11, 12

            Zajęcia główne: Aktywności: poznawcza, językowa, manualna, ruchowa – Jaś i Małgosia. Wspólne wymyślanie opowia-
            dania rozpoczętego przez N., inspirowanego bajką Jaś i Małgosia. Zabawa słowna – wymienianie cech bohaterów bajki.
            Opowiadanie o postaciach występujących w bajce – nawiązanie do wydarzeń z bajki. Wyjaśnianie znaczenia poszczególnych
            przymiotników. Opowiastka ruchowa „Jaś i Małgosia”. Zabawa plastyczna „Uzupełnij rysunek Jasia i Małgosi” – doryso-
            wywanie brakujących elementów.
              obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 5, 8

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Gwizdek – zbiórka”. Zabawa ruchowa „Omiń przeszkody”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200