Page 198 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 198
196 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
kapelusz, kot, worek mąki, korona, kareta (Kot w butach). Zadaniem dzieci jest rozpoznać, do jakiej bajki nawiązuje ich
rysunek i odnaleźć wśród kolegów tych, którzy „są z tej samej bajki”.
N. może zaproponować również rysunki nawiązujące do innych, znanych dzieciom bajek.
2. Bajkowy bal – wspólna zabawa przy skocznej muzyce.
3. Zabawa słowna „Kto to jest?”. Dzieci zadają sobie wzajemnie zagadki dotyczące bajkowych postaci. Nawiązują do ich
wyglądu i bajkowych przygód. Przykłady zagadek: Szedł do chorej babci. Uratował babcię i Czerwonego Kapturka. Prze-
brał się za babcię, żeby oszukać Czerwonego Kapturka. Mieszkała w chatce z piernika. Chociaż był zwierzęciem, nosił buty.
4. Zabawa słowna twórcza „Całkiem nowa bajka”. N. zaprasza dzieci do wspólnego układania bajki. Sam proponuje jej po-
czątek, a chętne dzieci dopowiadają fragment dalszego ciągu.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa równoważna „Brodzenie w śniegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Kulki śniegowe”. Dzieci podzielone są na 2 drużyny. Każda z nich ma za zadanie ulepić w wyznaczonym
czasie jak najwięcej kulek śniegowych. Ulepione kulki dzieci układają w jeden długi wąż. Potem porównują długość obu
węży. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
TYDZIEŃ 18 Bal karnawałowy
PONIEDZIAŁEK emat: Przebranie na bal.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień”. Zabawa manual-
na „Układanie puzzli” – doskonalenie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII. Zabawa ruchowa w parach
– naśladowanie ruchów kolegi. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Samolot startuje i ląduje”. Zabawa słowna
„Wróżka – wróżki” – tworzenie liczby mnogiej wyrazów będących nazwami postaci – poszerzanie słownictwa czynnego.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, plastyczna, ruchowa – przebranie na bal. Wyjaśnienie słowa bal. Zagadki obraz-
kowe „Balowe przebranie” – oglądanie obrazków przedstawiających osoby przebrane w różne kostiumy balowe, odgadywanie,
za kogo przebrała się dana postać i opisywanie jej stroju. Zabawa plastyczna „Strój na bal” – uzupełnianie konturowego szablo-
nu postaci o wycięte elementy kostiumów, przyklejanie ich. Zabawa słowna „Imię dla postaci” – wykorzystanie wykonanych
sylwet, opowiadanie o postaciach i wymyślanie dla nich imion. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVIII.
obszary z podstawy programowej: II 1, 3, 4; III 5; IV 2, 5, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Gwizdek – zbiórka”. Zabawa ruchowa „Śmieszne kroki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa manualna „Układanie puzzli” o różnym stopniu trudności; praca indywidualna zróżnicowana. Doskonalenie
percepcji wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci dobierają się w pary. Jedno pokazuje dowolne ruchy, a drugie naśladuje kolegę.
Potem dzieci zamieniają się rolami. Rozwijanie ekspresji ruchowej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Samolot startuje i ląduje” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).