Page 194 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194
192 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: językowa, plastyczna – porównujemy obrazki. Zabawa dydaktyczna „Porównaj”
– odszukiwanie par różniących się szczegółami – rozwijanie umiejętności stosowania określeń: taki sam, różni się. Wyko-
nanie ćwiczenia z KP1 – dostrzeganie szczegółów rysunku. Zabawa słowna „Witaj, kotku”. Zabawa głosowa „Mruczanka”.
▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – w krainie bajek. Zabawy rytmiczne rozwijające wyobraźnię ruchową.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 7, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Śniegowa kula”. Spacer zimowy po ogrodzie –
obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie i w krajobrazie. Stosowanie pojęć: na, nad, pod.
obszary z podstawy programowej: IV 14, 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa skoczna „Kropelki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa manualna „Mozaika”. Dzieci tną nożyczkami kolorowe kartki lub gazety, a następnie układają z pociętych
kawałków kolorową mozaikę. Doskonalenie sprawności manualnych i umiejętności cięcia nożyczkami.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa skoczna „Raz na morzu, raz na brzegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa memory. Rozwijanie pamięci i koncentracji.
x Zabawa dydaktyczna „Brakujący obrazek”. N. rozdaje dzieciom duże ilustracje, którym brakuje jakiegoś fragmentu, oraz
małe obrazki stanowiące ich uzupełnienie (np.: Czerwony Kapturek bez koszyczka, samochód bez koła, kwiatek bez list-
ka, czapka bez pompona, lalka bez bucika). Zadaniem dzieci jest połączyć z dużą ilustracją odpowiedni mały obrazek.
Praca indywidualna z dzieckiem, rozwijanie percepcji wzrokowej.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: językowa, plastyczna.
Temat: Porównujemy obrazki.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności stosowania określeń: taki sam, różni się (jakąś cechą)
ozwijanie umiejętności stosowania odpowiedniej siły głosu w czasie mówienia
r
doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.
Pomoce: pary obrazków różniących się szczegółami, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa dydaktyczna „Porównaj”. N. umieszcza na tablicy kilka par obrazków, które różnią się szczegółami. Zadaniem
dzieci jest je odnaleźć. Obrazki mogą przedstawiać np. bohaterów bajek: Kota w butach, wilka, Czerwonego Kapturka.
Rozwijanie umiejętności stosowania określeń: taki sam, różni się.
2. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 26. Dzieci kolorują kółeczka pod takimi samymi rysunkami, jakie widzą w ramce.
3. Zabawa słowna „Witaj, kotku”. Dzieci nabierają powietrza i mówią w ciągu 10 sekund na jednym wydechu kilka razy
zdanie Witaj kotku nasz kochany.
4. Zabawa głosowa „Mruczanka”. Dzieci cicho mruczą przez nos. Następnie łączą spółgłoskę m z samogłoskami, wydłu-
żając ich wymowę: muuu, miii, meee, maaa, mooo.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: W krainie bajek.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
r
ozwijanie wyobraźni ruchowej
kształcenie uważnego słuchania