Page 196 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 196
194 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ładujemy bagaże” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa słowna „Jaki jest…?”. Dzieci wymyślają określenia do słów wymienianych przez N., np.: wilk (groźny, szary,
głodny), kot (sprytny, wesoły, elegancki), babcia (dobra, miła, mądra), król (bogaty, srogi, bajkowy). Wzbogacanie słow-
nictwa czynnego.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Mocno trzymaj obręcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa dydaktyczna „Do czego służy…?”. Dzieci siedzą w kole, na środku którego N. rozkłada różne przedmioty
(np.: nożyczki, długopis, klej, grzebień, bębenek). Zadaniem dzieci jest powiedzieć, do czego służy każdy z nich. Wzboga-
canie wiedzy ogólnej, rozwijanie mowy i myślenia.
x Zabawa tematyczna „Rodzinny obiadek” – zabawa w kąciku kuchennym. Dzieci wykorzystują rekwizyty dostępne
w sali, wcielają się w role członków rodziny.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: poznawcza, językowa, manualna, ruchowa.
Temat: Jaś i Małgosia.
Cele:
oznanie bajki o Jasiu i Małgosi
p
ozwijanie wyobraźni
r
p
oszerzanie słownictwa czynnego
doskonalenie umiejętności plastycznych.
Pomoce: kartki z konturowymi rysunkami Jasia i Małgosi, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Wspólne wymyślanie bajki, której bohaterami będą: chłopiec – Jaś, dziewczynka – Małgosia i czarownica – Baba-Jaga.
N. może rozpocząć opowiadanie. Dzieci podają swoje propozycje. Jeśli żadne z nich nie nawiąże do tekstu bajki Jaś
i Małgosia, N. ją opowiada.
2. Zabawa słowna – wymienianie cech bohaterów bajki o Jasiu i Małgosi. Dzieci opowiadają o postaciach występujących
w bajce. Starają się nazywać ich cechy. Nawiązują do wydarzeń z bajki. N. wyjaśnia dzieciom znaczenie poszczególnych
przymiotników.
3. Opowiastka ruchowa „Jaś i Małgosia”. Dzieci dobierają się w pary (chłopiec z dziewczynką) i za pomocą ruchu ilustrują słowa N.
Pewnego dnia Jaś i Małgosia wybrali się na spacer do lasu (dzieci spacerują w parach, trzymając się za ręce). Najpierw
szli bardzo wąską dróżką (dzieci idą bardzo blisko siebie), która potem zamieniła się w szeroką leśną drogę (dzieci idą jak
najdalej od siebie, cały czas trzymając się za ręce). Po chwili na gałęzi zobaczyły wiewiórkę (dzieci spoglądają w górę).
Małgosia pomachała jej rączką na powitanie (dziewczynki udają, że machają wiewiórce), za to Jaś zaczął zbierać rosnące
przy drodze grzyby (chłopcy schylają się i udają, że zbierają grzyby). Gdy dzieci zobaczyły przed sobą leśną polanę, szyb-
ko na nią wbiegły (dzieci podbiegają), rozłożyły koc i usiadły na nim (dzieci udają, że rozkładają koc i siadają na nim).
4. Zabawa plastyczna „Uzupełnij rysunek Jasia i Małgosi”. Dzieci otrzymują karty pracy z postaciami chłopca i dziewczyn-
ki. Na rysunkach brakuje niektórych elementów, np.: kokardki na jednym warkoczu Małgosi, guzików na bluzce Jasia,
dalszego ciągu wzoru na spódniczce Małgosi, jednego bucika Jasia. Zadaniem dzieci jest je dorysować.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Gwizdek – zbiórka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Omiń przeszkody”. Dzieci poruszają się po określonym terenie, omijając wyznaczone przez N. prze-
szkody, np.: pachołki, kamienie, kałuże.