Page 200 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 200
198 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr – słońce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Wspólne oglądanie kostiumów przyniesionych przez dzieci do przedszkola na bal karnawałowy. Samorzutne wypowiedzi
dzieci, rozpoznawanie kostiumów i nazywanie postaci. Rozwijanie umiejętności wypowiedzi, wzbogacanie słownictwa.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa na czworakach „Krety pod ziemią” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa manualna „Kolorowe balony”. N. rozdaje dzieciom wycięte kontury różnokolorowych balonów. Zadaniem dzieci
jest je posegregować zgodnie z ich kolorami. Doskonalenie znajomości nazw kolorów i myślenia matematycznego.
x Zabawa do piosenki Piesek Tereski (zob. tydzień 11, scenariusz zajęć umuzykalniających, CD). Rozwijanie koordynacji
słuchowo-ruchowej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: ruchowa, językowa, muzyczna, społeczna.
Temat: Bal w przedszkolu.
Cele:
ozwijanie sprawności językowych
r
ozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
r
w
yzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy
doskonalenie myślenia skojarzeniowego.
Pomoce: skakanki, nagranie do pokazu mody balowej, dowolne nagranie do tańca, maska karnawałowa, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Pokaz mody balowej. N. układa na podłodze równolegle do siebie skakanki, tworząc przez środek sali wybieg dla dzieci-
-modeli. Chętne dzieci pojedynczo lub w parach przechodzą po nim, prezentując swoje stroje na bal. N. włącza odpo-
wiednią muzykę do pokazu. Dzieci, które oglądają pokaz, odgadują za kogo przebrali się ich koledzy.
2. Zabawa „Maska karnawałowa”. N. włącza muzykę. Dzieci stoją w dużym kole i podają sobie z rąk do rąk maskę karnawa-
łową lub dowolny element stroju balowego. W pewnym momencie N. wyłącza muzykę. Dziecko, które właśnie trzymało
maskę, odchodzi z zabawy i kibicuje pozostałym kolegom. N. ponownie włącza nagranie itd.
3. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 27. Dzieci łączą postacie z nakryciami głowy, które pasują do ich strojów. Mówią, za ko-
go dzieci przebrały się na bal.
4. Wspólna zabawa przy muzyce. Dzieci tańczą w rytm muzyki – indywidulanie, w parach, w kole z N.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna „Linoskoczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Slalom pomiędzy pachołkami”. Dzieci ustawiają się w rzędzie. Następnie pojedynczo, kolejno,
biegną slalomem pomiędzy pachołkami i wracają na koniec rzędu. Rozwijanie ogólnej sprawności, motoryki dużej.
ŚRODA emat: Segregujemy baloniki.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa tradycyjna „Uciekaj myszko do dziury”. Zabawa „Dzieci i choin-
ki” do piosenki My jesteśmy choineczki – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII.
Zabawa ruchowa na czworakach „Renifery pędzą po Świętego Mikołaja”. Zabawa graficzna – wydzieranka „Ozdabiamy ba-
lonik” – rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 7