Page 197 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197
TYDZIEŃ 17 • W krainie bajek • 195
t
PIĄTEK emat: Spotkanie bajek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuń sanie”. Zabawa słowna
„Liczba mnoga” – rozwijanie umiejętności tworzenia liczby mnogiej wyrazów. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa
ruchowa równoważna „Spacer z mamą”. Zabawa plastyczna „Bajkowe postacie” – kolorowanie kredkami konturów postaci.
Zabawa ruchowa „Jestem kukiełką lub clownem” – rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, społeczna, ruchowa – spotkanie bajek. Zabawa „Z której jestem bajki?” – utrwa-
lanie treści poznanych bajek, doskonalenie umiejętności zapamiętywania, czerpanie radości ze wspólnej zabawy. Bajkowy bal
– wspólna zabawa przy skocznej muzyce. Zabawa słowna „Kto to jest?” – zadawanie sobie zagadek dotyczących bajkowych
postaci. Zabawa słowna twórcza „Całkiem nowa bajka” – wspólne układanie bajki. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVII.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 5; IV 2, 3, 5, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa równoważna „Brodzenie w śniegu”. Zabawa ruchowa „Kulki śniegowe”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuń sanie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa słowna „Liczba mnoga”. Dzieci siedzą w kole. N. rzuca do nich kolejno piłkę i mówi proste wyrazy, np.: kot,
wilk, dom, lalka, but. Zadaniem dzieci jest odrzucić piłkę, mówiąc dany wyraz w liczbie mnogiej. Rozwijanie umiejęt-
ności tworzenia liczby mnogiej wyrazów.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa równoważna „Spacer z mamą” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa plastyczna „Bajkowe postacie”. Dzieci kolorują kredkami kontury bajkowych postaci, np.: wilka, Małgosi, Ko-
ta w butach, leśniczego, babci, Jasia. Każde dziecko samodzielnie wybiera dla siebie rysunek. Rozwijanie sprawności
manualnych.
x Zabawa ruchowa „Jestem kukiełką lub clownem”. Gdy N. gra na bębenku, dzieci zamieniają się w kukiełki i chodzą na
sztywnych nogach. Gdy N. gra na tamburynie wszystkie stają się klaunami – chodzą „miękko”, uginając nogi w kolanach.
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, społeczna, ruchowa.
Temat: Spotkanie bajek.
Cele:
r
ozwijanie mowy i myślenia
ozwijanie wyobraźni
r
doskonalenie umiejętności zapamiętywania
czerpanie radości ze wspólnej zabawy
r
ozwijanie umiejętności mówienia o sobie
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: karteczki z rysunkami przedmiotów charakterystycznych dla bajkowych bohaterów lub postaci pojawia-
jących się w bajkach, nagrania wesołej, skocznej muzyki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Z której jestem bajki?”. N. przypina dzieciom do bluzeczek karteczki z rysunkami przedmiotów charakte-
rystycznych dla bajkowych bohaterów lub z postaciami pojawiającymi się w bajkach. Przykłady rysunków: czerwo-
na czapeczka, koszyk, wilk (Czerwony Kapturek), piernik, dwoje dzieci, chatka z piernika, Baba-Jaga (Jaś i Małgosia),