Page 197 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197

TYDZIEŃ 17  •  W krainie bajek  •  195


                          t
            PIĄTEK   emat:  Spotkanie bajek.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuń sanie”. Zabawa słowna
            „Liczba mnoga” – rozwijanie umiejętności tworzenia liczby mnogiej wyrazów. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa
            ruchowa równoważna „Spacer z mamą”. Zabawa plastyczna „Bajkowe postacie” – kolorowanie kredkami konturów postaci.
            Zabawa ruchowa „Jestem kukiełką lub clownem” – rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2

            Zajęcia główne: Aktywności: językowa, społeczna, ruchowa – spotkanie bajek. Zabawa „Z której jestem bajki?” – utrwa-
            lanie treści poznanych bajek, doskonalenie umiejętności zapamiętywania, czerpanie radości ze wspólnej zabawy. Bajkowy bal
            – wspólna zabawa przy skocznej muzyce. Zabawa słowna „Kto to jest?” – zadawanie sobie zagadek dotyczących bajkowych
            postaci. Zabawa słowna twórcza „Całkiem nowa bajka” – wspólne układanie bajki. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVII.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 5; IV 2, 3, 5, 7

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa równoważna „Brodzenie w śniegu”. Zabawa ruchowa „Kulki śniegowe”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuń sanie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Zabawa słowna „Liczba mnoga”. Dzieci siedzą w kole. N. rzuca do nich kolejno piłkę i mówi proste wyrazy, np.: kot,
              wilk, dom, lalka, but. Zadaniem dzieci jest odrzucić piłkę, mówiąc dany wyraz w liczbie mnogiej. Rozwijanie umiejęt-
              ności tworzenia liczby mnogiej wyrazów.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa równoważna „Spacer z mamą” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Zabawa plastyczna „Bajkowe postacie”. Dzieci kolorują kredkami kontury bajkowych postaci, np.: wilka, Małgosi, Ko-
              ta w butach, leśniczego, babci, Jasia. Każde dziecko samodzielnie wybiera dla siebie rysunek. Rozwijanie sprawności
              manualnych.
              x Zabawa ruchowa „Jestem kukiełką lub clownem”. Gdy N. gra na bębenku, dzieci zamieniają się w kukiełki i chodzą na
              sztywnych nogach. Gdy N. gra na tamburynie wszystkie stają się klaunami – chodzą „miękko”, uginając nogi w kolanach.
              Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.



            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: językowa, społeczna, ruchowa.
            Temat: Spotkanie bajek.
            Cele:

              r
              ozwijanie mowy i myślenia
              ozwijanie wyobraźni
              r


              doskonalenie umiejętności zapamiętywania

              czerpanie radości ze wspólnej zabawy

              r
              ozwijanie umiejętności mówienia o sobie

              r
              ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
                Pomoce: karteczki z rysunkami przedmiotów charakterystycznych dla bajkowych bohaterów lub postaci pojawia-
                jących się w bajkach, nagrania wesołej, skocznej muzyki.
            Przebieg zajęć:
            1.  Zabawa „Z której jestem bajki?”. N. przypina dzieciom do bluzeczek karteczki z rysunkami przedmiotów charakte-
              rystycznych dla bajkowych bohaterów lub z postaciami pojawiającymi się w bajkach. Przykłady rysunków: czerwo-
              na czapeczka, koszyk, wilk (Czerwony Kapturek), piernik, dwoje dzieci, chatka z piernika, Baba-Jaga (Jaś i Małgosia),
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202