Page 201 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 201
TYDZIEŃ 18 • Bal karnawałowy • 199
Zajęcia główne: 1. Aktywności: językowa, badawcza, matematyczna, plastyczna – segregujemy baloniki. Zabawa
dydak tyczna „Segregujemy baloniki” – grupowanie obiektów zgodnie z poleceniami. Zabawa badawcza „Balon z helem”
– doświadczenia praktyczne, wnioskowanie o efektach. Zabawa oddechowa „Dmuchamy na balony”. Zabawa ruchowa
z elementem wyskoku „Skoki balonika”. Zabawa dydaktyczna „Dwa rzędy” – nauka ustawiania się w rzędach, porównywa-
nie długości, przeliczanie, rozróżnianie zbiorów równolicznych i nierównolicznych. Wykonanie ćwiczenia z KP1. 2. Zajęcia
umuzykalniające – bal karnawałowy. Taniec w parach do spokojnej muzyki instrumentalnej oraz do muzyki żywiołowej.
Zabawy rozwijające wrażliwość na charakter słuchanej muzyki i reagowanie na jego zmianę.
obszary z podstawy programowej: IV 7, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa rzutna „Rzuty śnieżkami do drzewa”. Zabawa ruchowa „Rząd chłopców i dziewczy-
nek” – sprawne reagowanie na sygnał i ustawianie się w rzędach.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa tradycyjna „Uciekaj myszko do dziury” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa „Dzieci i choinki” do piosenki My jesteśmy choineczki (zob. tydzień 16, scenariusz zajęć umuzykalniających,
CD). Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa na czworakach „Renifery pędzą po Świętego Mikołaja” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa graficzna – wydzieranka „Ozdabiamy balonik”. Dzieci wyklejają kontur balonika kawałkami wydzieranej
kolorowej bibuły. Rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: językowa, badawcza, matematyczna, plastyczna.
Temat: Segregujemy baloniki.
Cele:
r
ozwijanie myślenia matematycznego, porównywanie długości: krótszy – dłuższy
doskonalenie sprawności oddechowej
ozwijanie ciekawości badawczej
r
kształcenie rozumienia pojęcia rząd.
Pomoce: obrazki przedstawiające baloniki, które różnią się kolorem, wielkością i kształtem, balon wypełniony he-
lem przyczepiony do długiego sznurka, nadmuchane balony na nitkach, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa dydaktyczna „Segregujemy baloniki”. N. zawiesza na tablicy obrazki przedstawiające baloniki, które różnią się
kolorem, wielkością i kształtem. Zadaniem dzieci jest je pogrupować zgodnie z poleceniami N., np.: Włóżcie do pętli
tylko baloniki czerwone. Do jednej pętli włóżcie baloniki podłużne, a do drugiej okrągłe. Włóżcie do pętli baloniki, które
są zielone i okrągłe.
2. Zabawa badawcza „Balon z helem”. N. prezentuje dzieciom balon wypełniony helem. Puszcza sznurek i wspólnie z dzieć-
mi obserwuje, jak balon unosi się w górę i zatrzymuje się przy suficie. Tłumaczy dzieciom, że gdyby były teraz na powie-
trzu, balon poleciałby do góry i nie mogłyby już go złapać. Następnie dzieci podchodzą do sznurka i kolejno puszczają
balon, który leci do góry i zatrzymuje się przy suficie.
3. Zabawa oddechowa „Dmuchamy na balony”. Dzieci dmuchają na zawieszone na nitkach balony, pogłębiając pojem-
ność płuc.
4. Zabawa ruchowa „Skoki balonika”. Dzieci podbijają balony obiema rękami. Uginają kolana i wyskakują do góry, uważa-
jąc, aby balon nie opadł na podłogę. Dziecko, któremu balon upadnie, siada na dywanie i chwilę odpoczywa.
5. Zabawa dydaktyczna „Dwa rzędy”. Dzieci ustawiają się w 2 rzędy i określają na oko, który z nich jest krótszy, a który
dłuższy. Następnie wspólnie, przy pomocy N., przeliczają dzieci.
6. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 28. Kolorowanie baloników tych dzieci, które utworzyły krótszy wąż.