Page 206 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 206
204 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: słowna, językowa, emocjonalna, społeczna, ruchowa.
Temat: Moja babcia i mój dziadek.
Cele:
wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
kształtowanie szacunku dla dziadków
r
ozwijanie mowy i myślenia
r
ozwijanie ekspresji własnego ciała
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: zdjęcia babć i dziadków przyniesione przez dzieci, szaliki lub apaszki, CD, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie wystawy zdjęć babć i dziadków przyniesionych przez dzieci. (Można je umieścić na dużym kolorowym
arkuszu). Indywidualna wypowiedź każdego dziecka o babci lub o dziadku przedstawionych na zdjęciach.
2. Zabawa słowna „Kto to jest babcia i kto to jest dziadek?”. Dzieci wyjaśniają znaczenie słów babcia i dziadek. Na ko-
niec N. prosi je, aby zapamiętały, że: Babcia to mama mojej mamy lub mojego taty. Dziadek to tata mojej mamy lub
mojego taty.
3. Zabawa pantomimiczna „Pokaż, co robią babcia i dziadek”. Chętne dzieci za pomocą gestów naśladują czynności wykony-
wane przez babcię lub dziadka (np.: czytanie książki, robienie na drutach, pływanie w basenie, jazdę na rowerze, maj-
sterkowanie). Pozostałe dzieci odgadują, co przedstawiają koledzy.
4. Zabawa ruchowa z szalikami do muzyki poważnej (C. Saint-Saëns, Słoń, CD). N. porusza szalikiem (apaszką) w rytm
nagrania. Dzieci naśladują ruchy N. Trzymają szalik raz w jednej, raz w drugiej ręce, potem w obydwu jednocześnie.
5. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 29. Dzieci kolorują szalik zgodnie z rytmem.
6. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XIX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa równoważna „Brodzenie w śniegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa na śniegu „Lepienie bałwankowej rodzinki”. Dzieci lepią ze śniegu postacie swoich bliskich. Rozwijanie
ogólnej sprawności ruchowej.
WTOREK emat: Laurka dla babci.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa równoważna „Lot szybowcem”. Zabawa ruchowa „Śnieżynki”
– kształtowanie reakcji na sygnał dźwiękowy. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIX. Zabawa ruchowa na czworakach „Zwiadowca”.
Zabawa plastyczna „Rysunek w kole” – wykonanie rysunku w konturowym kole. Zabawa konstrukcyjna „Budujemy domy”
– rozwijanie zainteresowań technicznych i wyobraźni konstrukcyjnej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, plastyczna, społeczna, emocjonalna – laurka dla babci. Wysłuchanie i nauka
na pamięć wierszyka Doroty Gellner Dla babć i dziadków. Rozmowa na temat przygotowywania upominków dla najbliż-
szych. Zabawa językowa – wymyślanie zdrobnień słów babcia i dziadek. Wykonanie laurki dla babci – ozdabianie szablonu
laurki. Zabawa słowna „Dla babci lub dziadka” – rozbudzanie poczucia radości ze sprawiania przyjemności innym, kształto-
wanie postawy szacunku do osób starszych. Zabawa dramowa „Miłe słowo” – wzmacnianie więzi rodzinnych.
obszary z podstawy programowej: II 1, 4; III 1, 2, 8; IV 2, 8
Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Wyścigi bałwanków”. Zabawa „Śnieżki” – lepienie kulek śniegowych i ce-
lowanie nimi do drzew.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5