Page 208 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 208
206 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
t
ŚRODA emat: Para – babcia i dziadek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa bieżna „Samochody”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żółte i czer-
wone chusteczki”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIX. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Powiedz i dotknij”. Zabawa manualna
„Serduszko” – rozwijanie sprawności cięcia nożyczkami i kreatywności plastycznej. Zabawa integracyjna „Babcie i dziadkowie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, plastyczna, ruchowa – para – babcia i dziadek. Zabawa ruchowa
„Pary przedszkolaków” – nauka poruszania się w parch po obwodzie koła. Zabawa matematyczna „Babcia w parze z dziad-
kiem” – przeliczanie, ustalanie równoliczności zbiorów. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów – liczenie,
dobieranie elementów do pary. Zabawa ruchowa „Taniec babci i dziadka”. Zabawa plastyczna „Naklej parę” – naklejanie na
kartkę i kolorowanie sylwety babci i dziadka. Zabawa ruchowa „Pary przedszkolaków” – utrwalanie umiejętności porusza-
nia się w parch po obwodzie koła. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – kocham babcię i dziadka! Nauka piosenki Życzenia
dla babci i dziadka. Zabawy kształtujące poczucie rytmu, usprawniające orientację czasowo-przestrzenną.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 4; III 1, 2, 5; IV 7, 15
Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Kto pierwszy na mecie”. Zabawa ruchowa bieżna „Ryby do sieci”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa bieżna „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa „Żółte i czerwone chusteczki”. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Jednej wręcza żółte, a drugiej czerwone chusteczki
(szarfy). Gdy N. gra na tamburynie, dzieci swobodnie biegają po sali. Na dźwięk bębenka dzieci łączą się w pary – dziec-
ko z czerwoną i żółtą chustką.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Powiedz i dotknij” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa manualna „Serduszko”. Dzieci wycinają nożyczkami z pomocą N. kontur serca. Następnie ozdabiają je według
własnego pomysłu. Rozwijanie sprawności cięcia nożyczkami i kreatywności plastycznej.
x Zabawa integracyjna „Babcie i dziadkowie”. N. dzieli salę skakankami na 2 połowy. Na jednej połowie siadają dziew-
czynki-babcie, a na drugiej chłopcy-dziadkowie. Dzieci wzajemnie zapraszają się na swoje połowy. Najpierw chłop-
cy zapraszają dziewczynki słowami, np.: Dziadek… (imię mówiącego chłopca) zaprasza babcię… (imię dziewczynki).
Zabawa trwa, aż wszystkie dziewczynki-babcie przejdą na stronę chłopców. Potem dziewczynki zapraszają chłopców.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, plastyczna, ruchowa.
Temat: Para – babcia i dziadek.
Cele:
u
trwalanie pojęcia para
t
worzenie zbiorów równolicznych i różnolicznych
doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia.
Pomoce: sylwety postaci babci i dziadka, dowolne skoczne nagranie do tańca, konturowe rysunki postaci babci
i dziadka, klej, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Pary przedszkolaków”. Dzieci dobierają się w pary (np. chłopiec z dziewczynką) i maszerują dookoła
sali. N. prosi o zapamiętanie, kto z kim stoi w parze.