Page 213 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 213

TYDZIEŃ 20  •  Kto tu mieszka?  •  211




            TYDZIEŃ 20    Kto tu mieszka?




                                    t
            PONIEDZIAŁEK   emat:  Gdzie mieszkają zwierzęta?


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa manualna „Moja kompozycja” – układanie kompozycji z mozaiki geome-
            trycznej – rozwijanie twórczego działania przestrzennego. Zabawa integracyjna „Podaj dalej”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XX.
            Zabawa ruchowa „Domki”. Zabawa z piłką – ćwiczenie orientacji w położeniu przedmiotów w przestrzeni, utrwalanie okre-
            śleń: na, pod, obok, za. Zabawa dydaktyczna „Porównywanie” – wskazywanie podobieństw i różnic między przedmiotami.
              obszary z podstawy programowej: III 5; IV 11, 12, 14

            Zajęcia główne: Aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – gdzie mieszkają zwierzęta?
            Rozmowa na temat domów zwierząt. Oglądanie obrazków i łączenie ich w logicznie pasujące pary: zwierzę – jego dom.
            Opisywanie ich wyglądu: koloru, kształt, wielkości. Wnioskowanie o materiale, z którego są zbudowane i do czego służą
            zwierzętom. Zabawa logopedyczna „Przeciąganie”. Rozwiązywanie zagadek o domach zwierząt. Zabawa fonematyczna „Ile
            sylab?”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – odnajdywanie drogi w labiryncie. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX.
              obszary z podstawy programowej: I 9; III 5, 6; IV 2, 18

            Zabawy w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – spacer po ogrodzie przedszkolnym. Samorzutne wypowiedzi dzieci.
            Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa manualna „Moja kompozycja”. Dzieci układają według własnego pomysłu kompozycje z figur geometrycznych
              (mozaiki geometrycznej). Rozwijanie twórczego działania przestrzennego.
              x Zabawa integracyjna „Podaj dalej”. Dzieci siedzą w kole i podają sobie zabawkę (np. misia lub piłkę). Gdy N. klaśnie
              w dłonie, zaczynają przekazywać sobie zabawkę w drugą stronę. (W kole mogą jednocześnie krążyć 2 zabawki).
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa „Domki”. N. gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym, a dzieci-zwierzątka biegają między rozło-
              żonymi na podłodze kołami hula-hoop-domkami. Gdy N. przestaje grać, każde dziecko szuka dla siebie domku – wska-
              kuje do obręczy.
              x Zabawa z piłką. Każde dziecko otrzymuje piłkę i wykonuje polecenia N., np.: Stańcie za (przed) piłką. Stańcie obok piłki.
              Unieście piłkę wysoko do góry. Rzućcie piłkę i ją złapcie. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
              x Zabawa dydaktyczna „Porównywanie”. N. rozkłada przed dziećmi pary przedmiotów, które różnią się jedną cechą, np.:
              kredkę długą i krótką (grubą i cienką), klocek czerwony i zielony (trójkątny i prostokątny), misia grubego i chudego
              (białego i czarnego), kartkę czarną i białą (dużą i małą). Dzieci wskazują podobieństwa i różnice między przedmiotami.



            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
            Temat: Gdzie mieszkają zwierzęta?

            Cele:
              r

              ozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

              ozwijanie mowy i myślenia
              r

              kształcenie słuchu fonematycznego
              oznanie domów niektórych zwierząt

              p
              r
              ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218