Page 213 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 213
TYDZIEŃ 20 • Kto tu mieszka? • 211
TYDZIEŃ 20 Kto tu mieszka?
t
PONIEDZIAŁEK emat: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa manualna „Moja kompozycja” – układanie kompozycji z mozaiki geome-
trycznej – rozwijanie twórczego działania przestrzennego. Zabawa integracyjna „Podaj dalej”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XX.
Zabawa ruchowa „Domki”. Zabawa z piłką – ćwiczenie orientacji w położeniu przedmiotów w przestrzeni, utrwalanie okre-
śleń: na, pod, obok, za. Zabawa dydaktyczna „Porównywanie” – wskazywanie podobieństw i różnic między przedmiotami.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 11, 12, 14
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – gdzie mieszkają zwierzęta?
Rozmowa na temat domów zwierząt. Oglądanie obrazków i łączenie ich w logicznie pasujące pary: zwierzę – jego dom.
Opisywanie ich wyglądu: koloru, kształt, wielkości. Wnioskowanie o materiale, z którego są zbudowane i do czego służą
zwierzętom. Zabawa logopedyczna „Przeciąganie”. Rozwiązywanie zagadek o domach zwierząt. Zabawa fonematyczna „Ile
sylab?”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – odnajdywanie drogi w labiryncie. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 5, 6; IV 2, 18
Zabawy w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – spacer po ogrodzie przedszkolnym. Samorzutne wypowiedzi dzieci.
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa manualna „Moja kompozycja”. Dzieci układają według własnego pomysłu kompozycje z figur geometrycznych
(mozaiki geometrycznej). Rozwijanie twórczego działania przestrzennego.
x Zabawa integracyjna „Podaj dalej”. Dzieci siedzą w kole i podają sobie zabawkę (np. misia lub piłkę). Gdy N. klaśnie
w dłonie, zaczynają przekazywać sobie zabawkę w drugą stronę. (W kole mogą jednocześnie krążyć 2 zabawki).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Domki”. N. gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym, a dzieci-zwierzątka biegają między rozło-
żonymi na podłodze kołami hula-hoop-domkami. Gdy N. przestaje grać, każde dziecko szuka dla siebie domku – wska-
kuje do obręczy.
x Zabawa z piłką. Każde dziecko otrzymuje piłkę i wykonuje polecenia N., np.: Stańcie za (przed) piłką. Stańcie obok piłki.
Unieście piłkę wysoko do góry. Rzućcie piłkę i ją złapcie. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
x Zabawa dydaktyczna „Porównywanie”. N. rozkłada przed dziećmi pary przedmiotów, które różnią się jedną cechą, np.:
kredkę długą i krótką (grubą i cienką), klocek czerwony i zielony (trójkątny i prostokątny), misia grubego i chudego
(białego i czarnego), kartkę czarną i białą (dużą i małą). Dzieci wskazują podobieństwa i różnice między przedmiotami.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
Temat: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Cele:
r
ozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
ozwijanie mowy i myślenia
r
kształcenie słuchu fonematycznego
oznanie domów niektórych zwierząt
p
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.