Page 216 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 216
214 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz zaspę”. Zabawa ruchowa równoważna „Idź po śladzie”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa do muzyki „Taniec przedszkolaka”. N. włącza dowolne spokojne nagranie i demonstruje ruchy, które
dzieci naśladują.
x Zabawa ruchowa bieżna. Dzieci-zające skaczą obunóż, poruszając się po całej sali. Na słowa: Idzie myśliwy! zastygają
w bezruchu. N. sprawdza, czy żaden zajączek się nie porusza. Ten, który wykona jakiś ruch, odchodzi z zabawy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Po drabinie do domu”. N. układa na podłodze z szarf szczebelki drabiny, a na jej końcu kładzie ko-
ło hula-hoop. Dzieci kolejno przechodzą po szczebelkach drabinki, a potem wskakują do koła. Rozwijanie sprawności
ruchowej.
x Zabawa słuchowa „Zgadnij, kto mówi”. Wybrane dziecko odwraca się tyłem do kolegów i próbuje odgadnąć, kto wypo-
wiedział nazwę zwierzęcia. Jeśli mu się to uda, zamienia się miejscem z tą osobą.
x Układanie sylwet zwierząt z pociętych elementów. Nazywanie części ciała zwierząt. Samorzutne rozmowy z N.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, słuchowa, plastyczna, ruchowa.
Temat: Liczymy domki zwierząt.
Cele:
ozwijanie umiejętności liczenia
r
t
osowanie pojęcia tyle samo
s
r
ozwijanie umiejętności reagowania ruchem na wysokie i niskie dźwięki
doskonalenie sprawności manualnych i grafomotorycznych.
Pomoce: obrazki na tablicę do zabawy „Tyle samo”, nagranie wysokich i niskich dźwięków, karty pracy z wykrop-
kowanym konturem budy dla psa.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa dydaktyczna „Tyle samo”. N. zawiesza na tablicy obrazki przedstawiające: 2 wiewiórki i 2 dziuple, 3 ptaki
i 3 gniazda, 4 psy i 4 budy dla psa, 5 niedźwiedzi i 5 gawr. Zadaniem dzieci jest sprawdzić, czy liczba zwierząt jest
taka sama jak liczba domów. Dzieci liczą, ile jest zwierząt każdego rodzaju i ile jest domów. Łączą je w odpowiednie pary.
2. Zabawa „Sprawdź, czy jest tyle samo”. Dzieci rozkładają przed sobą po 5 liczmanów i wykonują polecenia N.: Po-
liczcie, ile macie obrazków. Czy wszyscy mają po tyle samo? Czy ktoś ma mniej? Czy ktoś ma więcej? Ułóżcie swoje
liczmany w rzędzie. Ile jest teraz liczmanów? Zsuńcie swoje liczmany w gromadkę i je policzcie. Ile jest teraz liczmanów?
N. dostosowuje polecenia do umiejętności i możliwości dzieci.
3. Zabawa przy muzyce „Mocne i delikatne dźwięki”. Gdy dzieci słyszą wysokie i delikatne dźwięki, biegają po sali,
machając rękami – naśladują fruwające ptaki. Gdy muzyka staje się niska, chodzą na czworakach jak niedźwiedzie.
4. Zabawa plastyczna „Buda dla pieska”. Każde dziecko otrzymuje kartę pracy – konturowy rysunek budy dla psa. Zada-
niem dzieci jest połączyć wykropkowany kontur i pokolorować rysunek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Pies, wróbel, kret i ich mieszkania.
Cele:
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni ruchowej
ozwijanie pamięci muzycznej
r
ozwijanie utrzymania równowagi
r
kształcenie uważnego słuchania