Page 219 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 219

TYDZIEŃ 20  •  Kto tu mieszka?  •  217


                          t
            PIĄTEK   emat:  Plastelinowe gniazdko.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Zwierzątko”. Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”.
            Ćwiczenia poranne: Zestaw XX. Zabawa matematyczna „Palce” – ćwiczenia w liczeniu. Zabawa „Obrazki do pary” – łącze-
            nie w pary obrazków, których nazwy się rymują – rozwijanie słuchu fonetycznego i percepcji wzrokowej. Zabawa rucho-
            wa „Równowaga”.
              obszary z podstawy programowej: I 9, IV 2, 15

            Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – plastelinowe
            gniazdko. Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających ptasie gniazda. Zabawa plastyczno-techniczna „Gniazdko” – lepie-
            nie z plasteliny lub ciastoliny gniazdka dla ptaka. Dekorowanie pracy różnorodnym materiałem przyrodniczym. Zabawa
            ruchowa „Gniazdko ptaszka”. Zagadki obrazkowe – łączenie w pary obrazków przedstawiających zwierzęta i ich domy.
            Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 2, 18

            Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij do drzewa”. Zabawa ruchowa „Spacer w ciszy” – nasłuchiwanie
            odgłosów z otoczenia.
              obszary z podstawy programowej: I 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa ortofoniczna „Zwierzątko”. Dzieci ćwiczą mięśnie narządów mowy, powtarzając dźwięki: hau, hau, miau, miau,
              pi, pi, ćwir, ćwir, bzz, bzz.
              x Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”. Dzieci uczą się rymowanki do zabawy: Na dywanie siedzi jeż, co on robi, to
              my też. Co robisz jeżyku? Następnie siadają w kole. Wybrane dziecko-jeżyk pokazuje dowolną czynność, np.: klaskanie,
              podskakiwanie. Pozostałe dzieci naśladują kolegę. Następnie dziecko-jeżyk wybiera swojego następcę.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa matematyczna „Palce”. N. pokazuje kolejno palce dłoni. Dzieci pokazują tyle samo palców i liczą je głośno z N.
              Doskonalenie umiejętności liczenia.
              x Zabawa „Obrazki do pary”. Dzieci łączą w pary obrazki, których nazwy się rymują. Rozwijanie słuchu fonetycznego
              i percepcji wzrokowej.
              x Zabawa ruchowa „Równowaga”. Dzieci umieszczają sobie woreczek na głowie i wyprostowane przechodzą określoną
              odległość. Potem N. proponuje zadanie dodatkowe – przysiad, obrót wokół własnej osi z zachowaniem równowagi. Roz-
              wijanie zmysłu równowagi.


            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: plastyczna, manualna, językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
            Temat: Plastelinowe gniazdko.
            Cele:

              p
              oznanie sposobów i możliwości stosowania plasteliny
              r
              ozwijanie sprawności manualnych

              r

              ozwijanie pomysłowości, kreatywnego myślenia

              kształcenie bezpiecznego i higienicznego posługiwania się plasteliną
              oznawanie ciekawostek na temat ptasich gniazd

              p
              r

              ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
                Pomoce: zdjęcia przedstawiające różne ptasie gniazda, plastelina lub ciastolina, patyki, piórka, igły sosnowe, szar-
                fy, obrazki przedstawiające różne zwierzęta i ich domy.
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224