Page 219 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 219
TYDZIEŃ 20 • Kto tu mieszka? • 217
t
PIĄTEK emat: Plastelinowe gniazdko.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Zwierzątko”. Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”.
Ćwiczenia poranne: Zestaw XX. Zabawa matematyczna „Palce” – ćwiczenia w liczeniu. Zabawa „Obrazki do pary” – łącze-
nie w pary obrazków, których nazwy się rymują – rozwijanie słuchu fonetycznego i percepcji wzrokowej. Zabawa rucho-
wa „Równowaga”.
obszary z podstawy programowej: I 9, IV 2, 15
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – plastelinowe
gniazdko. Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających ptasie gniazda. Zabawa plastyczno-techniczna „Gniazdko” – lepie-
nie z plasteliny lub ciastoliny gniazdka dla ptaka. Dekorowanie pracy różnorodnym materiałem przyrodniczym. Zabawa
ruchowa „Gniazdko ptaszka”. Zagadki obrazkowe – łączenie w pary obrazków przedstawiających zwierzęta i ich domy.
Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 2, 18
Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij do drzewa”. Zabawa ruchowa „Spacer w ciszy” – nasłuchiwanie
odgłosów z otoczenia.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ortofoniczna „Zwierzątko”. Dzieci ćwiczą mięśnie narządów mowy, powtarzając dźwięki: hau, hau, miau, miau,
pi, pi, ćwir, ćwir, bzz, bzz.
x Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”. Dzieci uczą się rymowanki do zabawy: Na dywanie siedzi jeż, co on robi, to
my też. Co robisz jeżyku? Następnie siadają w kole. Wybrane dziecko-jeżyk pokazuje dowolną czynność, np.: klaskanie,
podskakiwanie. Pozostałe dzieci naśladują kolegę. Następnie dziecko-jeżyk wybiera swojego następcę.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa matematyczna „Palce”. N. pokazuje kolejno palce dłoni. Dzieci pokazują tyle samo palców i liczą je głośno z N.
Doskonalenie umiejętności liczenia.
x Zabawa „Obrazki do pary”. Dzieci łączą w pary obrazki, których nazwy się rymują. Rozwijanie słuchu fonetycznego
i percepcji wzrokowej.
x Zabawa ruchowa „Równowaga”. Dzieci umieszczają sobie woreczek na głowie i wyprostowane przechodzą określoną
odległość. Potem N. proponuje zadanie dodatkowe – przysiad, obrót wokół własnej osi z zachowaniem równowagi. Roz-
wijanie zmysłu równowagi.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, manualna, językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
Temat: Plastelinowe gniazdko.
Cele:
p
oznanie sposobów i możliwości stosowania plasteliny
r
ozwijanie sprawności manualnych
r
ozwijanie pomysłowości, kreatywnego myślenia
kształcenie bezpiecznego i higienicznego posługiwania się plasteliną
oznawanie ciekawostek na temat ptasich gniazd
p
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: zdjęcia przedstawiające różne ptasie gniazda, plastelina lub ciastolina, patyki, piórka, igły sosnowe, szar-
fy, obrazki przedstawiające różne zwierzęta i ich domy.