Page 224 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 224
222 • Zestawy ćwiczeń porannych
Zestaw X
Przybory: tunel.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Marsz żołnierzy”.
Marsz w kole z wysokim unoszeniem kolan i wymachami rąk w prawo i w lewo. Na hasło N.: Baczność! dzieci-żołnierze
zatrzymują się w pozycji wyprostowanej z rękoma wyprostowanymi wzdłuż tułowia. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kopanie rowu”.
Dzieci ustawione w szeregu w odległości ok. 0,5 m od siebie, stoją w rozkroku, ramiona wzniesione, naśladują trzyma-
nie łopaty. Skłon w przód z jednoczesnym zamachem ramion i lekkim uginaniem nóg w kolanach.
3. Zabawa na czworakach „Tunel”.
N. rozkłada na podłodze tunel, dzieci kolejno przechodzą przez niego na czworakach.
4. Zabawa bieżna „Samochody”.
Bieg po torze wyznaczonym przez N. z wymijaniem. Dzieci rękoma naśladują poruszanie kierownicą.
5. Ćwiczenie uspokajające.
Leżenie tyłem ze swobodnym oddychaniem.
Zestaw XI
Przybory: nie są wymagane.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słaby wiatr – silny wiatr”.
Na hasło N.: Silny wiatr dzieci w szybkim tempie biegają na palcach z ramionami wyprostowanymi. Na hasło N.: Słaby
wiatr biegają w tej samej pozycji w wolnym tempie.
2. Ćwiczenie tułowia.
Dzieci wykonują w klęku skłony w przód i wyprost.
3. Marsz na czworakach z wymijaniem.
4. Zabawa skoczna „Kto podskoczy najwyżej?”.
Dzieci ustawione w rozsypce, skaczą obunóż najwyżej, jak potrafią. Po 3 skokach następuje odpoczynek – stanie
w lekkim rozkroku ze swobodnym oddychaniem.
5. Leżenie tyłem z unoszeniem nogi lub ręki (według polecenia N.).
Zestaw XII
Przybory: parasol, dowolne nagranie muzyki, woreczek z grochem, 3 chorągiewki w różnych kolorach.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Parasol”.
Dzieci stoją na brzegu dywanu. N. trzyma w ręku parasol i włącza muzykę. Dzieci spacerują w różnych kierunkach i ob-
serwują, co dzieje się z parasolem. Kiedy N. rozłoży parasol, dzieci biegną do N. i stają pod parasolem. Kiedy N. parasol
zamyka, dzieci ponownie spacerują po sali.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Mała i duża choinka”.
Dzieci stoją w rozkroku z ramionami rozłożonymi na bok. Na hasło N.: Mała choinka dzieci wykonują przysiad
podparty i chowają ręce do tyłu. Na hasło: Duża choinka dzieci wstają, prostują tułów i wyciągają ramiona.
3. Ćwiczenie równowagi „Spacer z woreczkiem”.
Dzieci stoją w kole, jedno ma na głowie woreczek. Na hasło N.: Zanieś woreczek do innego dziecka podchodzi ono
do dowolnego dziecka i oddaje mu woreczek. Teraz to dziecko kontynuuje zabawę.
4. Ćwiczenie bieżne „Na lotnisku”.
5. Dzieci podzielone są na 3 grupy. Każda grupa jest podporządkowana 1 kolorowi chorągiewki. N. wymienia nazwy
2 kolorów, grupy im odpowiadające zamieniają się miejscami i przyjmują nowy kolor zgodnie z chorągiewką.
6. Ćwiczenie siły „Zbieramy kamienie”.
N. opowiada historyjkę: Dzieci idą drogą do lasu. Leżą na niej duże kamienie. Dzieci zatrzymują się, schylają, podno-
szą ciężkie kamienie i przenoszą na pobocze drogi. W czasie opowiadania dzieci chodzą wolno w różnych kierunkach
i naśladują czynności, o których mowa: schylają się, podnoszą duże ciężkie kamienie i zanoszą je na koniec dywanu.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci leżą na dywanie i zataczają na przemian jedną lub drugą nogą duże koła.