Page 228 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 228
ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH
GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE
„Figurki”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
Dzieci biegają po sali w rytm bębenka, na przerwę w muzyce i hasło N.: Figurki dzieci zatrzymują się i tworzą ze swojego
ciała nieruchomą figurkę.
„Ptaszki w gniazdach”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek, kolorowe małe obręcze dla każdego dziecka
Każde dziecko dostaje małą obręcz, którą układa przed sobą na dywanie i staje w jej środku. N. wystukuje dowolny rytm
na bębenku, a dzieci wychodzą z obręczy i spacerują między nimi. Gdy gra na bębenku milknie, dzieci wracają do obręczy.
„Powiedz i dotknij”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci stoją przed N. w rozsypce. N. nazywa i pokazuje różne części ciała, a dzieci powtarzają słowa i naśladują ruchy N.
„Spadające kasztany”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
Dzieci stoją na dywanie w rozsypce bez ruchu – są kasztanami. Kiedy N. zaczyna grać na bębenku – wieje wiatr – dzieci
robią przysiad, a następnie leżenie przodem i turlają się po podłodze.
„Podaj kasztan”
Miejsce: sala. Pomoce: kasztan, płyta CD z muzyką dla dzieci
Dzieci ustawione w kole. Jedno dziecko otrzymuje kasztan, który ma być przekazywany z ręki do ręki w rytm muzyki.
Dziecko, które ma w rękach kasztan, kiedy muzyka przestaje grać, odchodzi z zabawy – siada z boku. Wygrywa dziecko,
które do końca pozostanie w grze.
„Znajdź parę”
Miejsce: sala. Pomoce: emblematy z czerwonymi i żółtymi kołami (dla połowy grupy jeden kolor, dla drugiej połowy –
drugi kolor), bębenek.
Dzieci maszerują po sali w rytm bębenka. Na hasło N.: Znajdź parę dziecko z czerwonym kołem szuka dziecka z żółtym
kołem i odwrotnie. Kiedy dzieci się odnajdą, stoją, trzymając się za ręce.
„Woda – kamień”
Miejsce: sala lub ogród przedszkolny. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci ustawiają się w szeregu, N. stoi w odległości 5 m. Na hasło: Woda dzieci poruszają się dużymi krokami w kierunku
N. Na hasło: Kamień dzieci zatrzymują się w bezruchu. Dziecko, które nie zareagowało na hasło Kamień, wraca na linię
startu. Wygrywa dziecko, które pierwsze dotrze do N. W nagrodę zajmuje miejsce N. i prowadzi dalszą grę.
„Samolot startuje i ląduje”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci w rozsypce, w przysiadzie podpartym. Na hasło N.: Samoloty startują dzieci przechodzą powoli z przysiadu do po-
zycji wyprostowanej, a następnie biegają po sali z wyprostowanymi po bokach rękoma. Na hasło N.: Samoloty lądują dzieci
biegną coraz wolniej, aż do zatrzymania. Następnie przechodzą do przysiadu podpartego.
„Gwizdek – zbiórka”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: gwizdek
Dzieci biegają po ogrodzie. Na hasło N.: Gwizdek – zbiórka i dźwięk gwizdka dzieci gromadzą się przy N. i ustawiają się
parami.