Page 229 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 229
Zestawy gier i zabaw ruchowych • 227
„Raz, dwa, trzy, pani… patrzy!”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
N. ustawia się w odległości 5 m od dzieci, które stoją na wyznaczonej linii. N. odwraca się tyłem i głośno mówi: Raz, dwa,
trzy, pani (tu N. wymienia swoje imię) patrzy!. Hasło można wypowiadać w różnym tempie. W tym czasie dzieci stojące
na mecie posuwają się do przodu, N. na słowo patrzy odwraca się do dzieci, które szybko stają w bezruchu. Jeżeli N. widzi,
że któreś dziecko się porusza, wskazuje na nie i poleca wrócić na metę. Następnie N. znowu się odwraca i powtarza hasło.
Dziecko, które pierwsze dotknie N., prowadzi kolejną zabawę.
„Ptaki do karmnika”
Miejsce: sala. Pomoce: obręcze
Dzieci-ptaszki biegają (fruwają) wokół obręczy rozłożonych na podłodze. Na hasło N.: Ptaki do karmnika dzieci gromadzą
się wokół obręczy, klękają, pochylają się nad nimi i naśladują ruchem wyjadanie nasion z karmnika przez ptaszki.
„Wiatr – słońce”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
Na hasło N.: Słońce dzieci kładą się na dywanie w rozsypce, głowa spoczywa na dłoniach, twarz zwrócona ku górze – dzieci wy-
grzewają się na słońcu. Na hasło N.: Wiatr dzieci zrywają się z podłogi i biegną na wyznaczone miejsce w sali – chronią się w domu.
„Baczność – spocznij”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
Dzieci-żołnierze maszerują w kole w rytm bębenka. Na przerwę w muzyce i hasło N.: Baczność zatrzymują się i stoją nieru-
chomo ze złączonymi nogami i rękoma wzdłuż tułowia (dłońmi dotykają ud). Na hasło: Spocznij i dźwięk bębenka dzieci
ponownie maszerują.
„Lodowe figurki”
Miejsce: sala. Pomoce: obrazki przedstawiające słońce i gwiazdkę (płatek śniegu)
Dzieci leżą na podłodze jedno obok drugiego. Kiedy N. pokazuje słońce, dzieci turlają się po podłodze – imitują płynącą
wodę. Kiedy N. pokazuje gwiazdkę (płatek śniegu) – woda zamarza – dzieci w pozycji leżącej zastygają w dowolnej pozie
– wykonują lodowe figurki.
GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH
„Kasztanowy konik”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
Dzieci w rozsypce poruszają się na czworakach po dywanie w rytm bębenka. Na przerwę w muzyce dzieci-kasztanowe ko-
niki zastygają w bezruchu.
„Idzie jeż”
Miejsce: sala. Pomoce: 5 skakanek, bębenek
Dzieci w gromadce, wykonują przysiad podparty. Na dywanie leżą ułożone w kształcie kół skakanki, które są legowiska-
mi dla jeży. Przy dźwiękach bębenka dzieci przechodzą na czworakach między skakankami. Gdy dźwięk bębenka ustaje,
dzieci schodzą się do środka dowolnych okręgów – legowisk jeży.
„Spacer jeża”
Miejsce: sala. Pomoce: chustka
Dzieci-jeże chodzą na czworakach po sali, kiedy N. dotknie chustką jeża, dziecko zatrzymuje się skulone. Zabawa
kończy się, kiedy wszystkie jeże zostaną dotknięte chustką.
„Krety pod ziemią”
Miejsce: sala. Pomoce: 2 krzesełka i sznurek o długości 2 m
N. rozstawia 2 krzesełka w odległości 2 m i zawiązuje między nimi sznurek na wysokości 70 cm. Dzieci wykonują przysiad
podparty i kolejno przechodzą na czworakach pod sznurkiem.
„Pieski na spacerze”
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy
Dzieci ustawione są parami. Jedno dziecko w parze jest pieskiem, drugie jego panem. Pan chodzi w pozycji wyprostowanej,
trzymając psa na smyczy. Dziecko-pies ma założoną szarfę – smycz – w pasie i spaceruje, chodząc na czworakach. Po ja-
kimś czasie następuje zmiana ról.