Page 231 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231

Zestawy gier i zabaw ruchowych  •  229



            „Zbijamy kręgle”
            Miejsce: sala. Pomoce: komplet kręgli, piłka
            N. ustawia kręgle jeden obok drugiego w odległości ok. 30 cm. Dzieci po kolei stają przed każdym kręglem w odległo-
            ści 1 m i celują w niego piłką. Po zbiciu kręgli każde dziecko ustawia je, by następne mogło rozpocząć zabawę. N. może
            zapisywać liczbę kręgli zbitych przez poszczególne dzieci i na koniec podać zwycięzcę.

            „Balonik w górę leci”
            Miejsce: sala. Pomoce: 4 nadmuchane baloniki
            Dzieci ustawione są na obwodzie koła. Czworo otrzymuje baloniki i rzuca je w górę, jak najwyżej. Następuje zmiana
            i kolejna czwórka rzuca baloniki. Zabawę można powtórzyć kilka razy.



            GRY I ZABAWY BIEŻNE

            „Złap uciekający liść”
            Miejsce: sala. Pomoce: stojak
            Dzieci podzielone są na 2 grupy. Jedna – liście stoi wokół stojaka – drzewa. Druga stoi luźno wokół – to dzieci, które gonią
            uciekające liście. Na hasło N.: Wietrzyk wieje, liście tańczą dzieci-liście uciekają, a druga grupa próbuje je złapać. Złapane
            dziecko-liść staje z boku. Na hasło: Wietrzyk odpoczywa dzieci wracają do początkowego ustawienia. Zabawę powtarzamy
            kilka razy, po wcześniejszej zamianie ról.

            „Wyścigi rowerów”
            Miejsce: sala. Pomoce: krótkie laski gimnastyczne dla każdego dziecka
            N. rozdaje dzieciom krótkie laski gimnastyczne, które będą kierownicami rowerów. Dzieci ustawione są czwórkami
            na początku dywanu, trzymają poprzecznie laski w obu rękach jak kierownicę roweru. Na hasło pierwsza czwórka
            rusza z wyciągniętymi rękoma i biegnie do końca dywanu. Tak samo ćwiczenie wykonują kolejne czwórki.

            „Lis i kury”
            Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
            Jedno z dzieci jest lisem, a pozostałe to kury. Dzieci-kury stoją na brzegu dywanu, dziecko-lis – z boku. N. staje po
            przeciwnej stronie dzieci i nawołuje: Kurki, kurki do chatki, szybko do mnie przybiegajcie, od lisa uciekajcie!. Dzieci przy-
            biegają do N., starając się ominąć lisa. Jeżeli lis dotknie przebiegającego dziecka, staje ono obok lisa. N. przechodzi
            na drugą stroną dywanu i ponownie nawołuje dzieci-kurki.

            „Dogoń wróbelka”
            Miejsce: sala. Pomoce: emblematy z wizerunkiem wróbelka dla połowy grupy
            N. wytycza trasę biegu. Co drugie dziecko jest wróbelkiem, otrzymuje emblemat. Dzieci ustawione są na linii startu
            w rzędzie, na przemian wróbelek – dziecko. Na hasło N.: Dogoń wróbelka startuje pierwsza para: wróbelek ucieka,
            a dziecko próbuje go dogonić. Kiedy go złapie, pierwsza para siada po turecku z boku, a startuje kolejna. Następuje zmia-
            na ról i zabawa jest powtarzana.

            „Samochody”
            Miejsce: sala. Pomoce: plastikowe krążki, tamburyn
            Dzieci trzymają przed sobą krążek-kierownicę i biegają po sali w rytm tamburynu, naśladując jazdę samochodem.

            „Bieg zaprzęgów”
            Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
            Dzieci ustawiają się parami w  kole. Jedno dziecko z  pary stoi z  przodu, drugie z  tyłu (za plecami pierwszego).
            Drugie dziecko chwyta pierwsze za bioderka i zaprzęgi biegają w kole w rytm bębenka. Po jakimś czasie następuje
            zmiana ról.

            „Biegnij do drzewa”
            Miejsce: ogród przedszkolny. Pomoce: nie są wymagane
            Dzieci ustawione w rzędzie przed linią startu, po kolei biegną do drzewa, dotykają go dłonią i wracają na koniec kolejki.
            Następne dziecko może wystartować dopiero, kiedy poprzednie wróci na linię startu. N. czuwa nad prawidłowym prze-
            biegiem zabawy.
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236