Page 231 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231
Zestawy gier i zabaw ruchowych • 229
„Zbijamy kręgle”
Miejsce: sala. Pomoce: komplet kręgli, piłka
N. ustawia kręgle jeden obok drugiego w odległości ok. 30 cm. Dzieci po kolei stają przed każdym kręglem w odległo-
ści 1 m i celują w niego piłką. Po zbiciu kręgli każde dziecko ustawia je, by następne mogło rozpocząć zabawę. N. może
zapisywać liczbę kręgli zbitych przez poszczególne dzieci i na koniec podać zwycięzcę.
„Balonik w górę leci”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 nadmuchane baloniki
Dzieci ustawione są na obwodzie koła. Czworo otrzymuje baloniki i rzuca je w górę, jak najwyżej. Następuje zmiana
i kolejna czwórka rzuca baloniki. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
GRY I ZABAWY BIEŻNE
„Złap uciekający liść”
Miejsce: sala. Pomoce: stojak
Dzieci podzielone są na 2 grupy. Jedna – liście stoi wokół stojaka – drzewa. Druga stoi luźno wokół – to dzieci, które gonią
uciekające liście. Na hasło N.: Wietrzyk wieje, liście tańczą dzieci-liście uciekają, a druga grupa próbuje je złapać. Złapane
dziecko-liść staje z boku. Na hasło: Wietrzyk odpoczywa dzieci wracają do początkowego ustawienia. Zabawę powtarzamy
kilka razy, po wcześniejszej zamianie ról.
„Wyścigi rowerów”
Miejsce: sala. Pomoce: krótkie laski gimnastyczne dla każdego dziecka
N. rozdaje dzieciom krótkie laski gimnastyczne, które będą kierownicami rowerów. Dzieci ustawione są czwórkami
na początku dywanu, trzymają poprzecznie laski w obu rękach jak kierownicę roweru. Na hasło pierwsza czwórka
rusza z wyciągniętymi rękoma i biegnie do końca dywanu. Tak samo ćwiczenie wykonują kolejne czwórki.
„Lis i kury”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
Jedno z dzieci jest lisem, a pozostałe to kury. Dzieci-kury stoją na brzegu dywanu, dziecko-lis – z boku. N. staje po
przeciwnej stronie dzieci i nawołuje: Kurki, kurki do chatki, szybko do mnie przybiegajcie, od lisa uciekajcie!. Dzieci przy-
biegają do N., starając się ominąć lisa. Jeżeli lis dotknie przebiegającego dziecka, staje ono obok lisa. N. przechodzi
na drugą stroną dywanu i ponownie nawołuje dzieci-kurki.
„Dogoń wróbelka”
Miejsce: sala. Pomoce: emblematy z wizerunkiem wróbelka dla połowy grupy
N. wytycza trasę biegu. Co drugie dziecko jest wróbelkiem, otrzymuje emblemat. Dzieci ustawione są na linii startu
w rzędzie, na przemian wróbelek – dziecko. Na hasło N.: Dogoń wróbelka startuje pierwsza para: wróbelek ucieka,
a dziecko próbuje go dogonić. Kiedy go złapie, pierwsza para siada po turecku z boku, a startuje kolejna. Następuje zmia-
na ról i zabawa jest powtarzana.
„Samochody”
Miejsce: sala. Pomoce: plastikowe krążki, tamburyn
Dzieci trzymają przed sobą krążek-kierownicę i biegają po sali w rytm tamburynu, naśladując jazdę samochodem.
„Bieg zaprzęgów”
Miejsce: sala. Pomoce: bębenek
Dzieci ustawiają się parami w kole. Jedno dziecko z pary stoi z przodu, drugie z tyłu (za plecami pierwszego).
Drugie dziecko chwyta pierwsze za bioderka i zaprzęgi biegają w kole w rytm bębenka. Po jakimś czasie następuje
zmiana ról.
„Biegnij do drzewa”
Miejsce: ogród przedszkolny. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci ustawione w rzędzie przed linią startu, po kolei biegną do drzewa, dotykają go dłonią i wracają na koniec kolejki.
Następne dziecko może wystartować dopiero, kiedy poprzednie wróci na linię startu. N. czuwa nad prawidłowym prze-
biegiem zabawy.