Page 236 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 236
234 • Zestawy gier i zabaw ruchowych
„Kółko graniaste”
Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce. Tańczą, śpiewając:
Kółko graniaste, czworokanciaste.
Kółko nam się połamało,
cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!
Przy słowie bęc dzieci przewracają się na podłogę. Następnie krążą w drugą stronę, znów śpiewając.
„Baloniku nasz malutki”
Wszyscy uczestnicy stoją w jak najmniejszym kółeczku, trzymając się za ręce. Mówią rytmicznie tekst i na każdą sylabę
robią krok w tył:
Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach,
przebrał miarę – no i trach!
Koło stopniowo rozszerza się, aż do maksymalnego wyciągnięcia rąk. Przy słowie trach dzieci puszczają ręce i przewracają
się na podłogę, co wywołuje dużo radości.
„Rakieta”
Dzieci siedzą na dywanie w kole. Jedno dziecko jest rakietą, biega w środku koła ze złożonymi przed sobą dłońmi. Na sło-
wo bęc zatrzymuje się i rakietą teraz jest dziecko, na które wskazały złożone ręce dziecka-rakiety. W czasie zabawy dzieci
rytmicznie wypowiadają tekst:
Leci, leci rakieta, rakieta, rakieta,
przed nią stoi planeta, planeta, bęc!
„Zgaduj zgadula, gdzie złota kula?”
Dzieci siedzą na dywanie w kole, w siadzie skrzyżnym. Jedno dziecko odwraca się i zakrywa oczy. N. innemu dziecku poda-
je „złotą kulę” – np. żółty klocek lub koralik. Wszystkie dzieci trzymają złożone dłonie przed sobą. Zapraszają odwrócone
dziecko słowami: Prosimy, zgaduj zgadula, gdzie złota kula? Dziecko podchodzi po kolei do każdego kolegi i koleżanki i do-
tyka ich dłoni. Dziecko, którego dłonie zostały dotknięte, otwiera je i pokazuje ich zawartość. Kiedy dziecko odnajdzie „złotą
kulę”, pozostali biją mu brawo. Teraz odwraca się dziecko, które chowało w dłoniach koralik. Zabawa zaczyna się od nowa.
„Co zniknęło?”
Dzieci siedzą w kole, w środku N. kładzie 3 małe przedmioty, np.: klocek, samochodzik, plastikowe zwierzątko. Dzieci przy-
glądają się zgromadzonym przedmiotom i starają się je zapamiętać. Jedno dziecko odwraca się i zamyka oczy, inne dziecko
(wyznaczone przez N.) chowa w dłoniach jeden z przedmiotów. Kiedy przedmiot jest ukryty, cała grupa mówi do dziecka
z zamkniętymi oczami: Prosimy! Co zniknęło? Dziecko się odwraca i zgaduje, który przedmiot został schowany. Po odgad-
nięciu odwraca się dziecko, które ukrywało przedmiot, i zabawa toczy się dalej.
„Uciekaj myszko do dziury”
Dzieci stoją w kole i trzymają się za ręce. Jedno dziecko jest myszką i obiega koło lub przechodzi pod uniesionymi
rękoma pozostałych dzieci do środka koła. Drugie dziecko – kot biegnie za myszką, aby ją złapać. Dzieci tworzące ko-
ło mogą nie wpuścić kota do środka, opuszczając ręce. Zabawie może towarzyszyć piosenka Uciekaj myszko do dziury… .