Page 235 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 235

Zestawy gier i zabaw ruchowych  •  233



            Wszyscy tańczą i śpiewają refren, trzymając osoby obok za ramiona.

              – Ręce już były?
              – Były!
              – A ramiona już były?
              – Były!
              – A uszy już były?
              – Nie!
            Dzieci śpiewają refren i tańczą, trzymając osoby obok za uszy. W kolejnych zwrotkach prowadzący w pytaniach podaje
            wszystkie dotychczas wymienione nazwy części ciała, a na koniec nową nazwę (np. plecy, kolana, kostki).

            „Stary niedźwiedź”
            Jedno dziecko jest niedźwiedziem, przykuca i wtula twarz w dłonie. Pozostałe dzieci chodzą wokół niego i śpiewają:


              Stary niedźwiedź mocno śpi. (2x)
              My się go boimy,
              na palcach chodzimy.
              Jak się zbudzi, będzie zły. (2x)

            Teraz dzieci zatrzymują się i mówią:

              Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi. (dzieci pokazują kciuk)
              Druga godzina – niedźwiedź chrapie. (dzieci pokazują kciuk i palec wskazujący)
              Trzecia godzina – niedźwiedź łapie! (dzieci pokazują kciuk, palec wskazujący i środkowy)

            Teraz niedźwiedź się zrywa, a dzieci uciekają. Mogą przykucnąć na chwilę, gdyż niedźwiedź może złapać tylko dziecko sto-
            jące. Złapane dziecko zostaje niedźwiedziem.

            „Rolnik sam w dolinie”
            Dzieci tworzą koło i trzymając się za ręce, tańczą. Jedno dziecko jest w środku i chodzi w przeciwnym kierunku. Dzieci
            śpiewają:

              Rolnik sam w dolinie, (2x)
              hejże dzieci, hejże ha.
              Rolnik sam w dolinie.
              Rolnik bierze żonę (2x)
              Hejże dzieci, hejże ha.
              Rolnik bierze żonę.     (dziecko w środku dobiera sobie jedno dziecko z koła i dalej chodzą razem, trzymając się
                                 za ręce; dzieje się tak po każdej kolejnej zwrotce) .
              Żona bierze dziecko (2x)
              Hejże dzieci, hejże ha.
              Żona bierze dziecko.
              Dziecko bierze nianię…
              Niania bierze kotka…
              Kotek bierze myszkę…
              Myszka bierze serek…
              Ser zostaje w kole (2x)
              Hejże dzieci, hejże ha.
              Ser zostaje w kole.

            Ostatnie wybrane dziecko zostaje następnym rolnikiem i zabawa jest powtarzana.

            „Cebulka”
            Dzieci siedzą w kole na dywanie. Jedno dziecko w środku koła podskakuje w rytm śpiewanej przez grupę piosenki:
            Cebulka, cebulka, okrągła jak kulka, buraczka wołała, bo potańczyć chciała (melodia popularna). Dziecko, które jest
            w środku koła (cebulka), wybiera kolegę (buraczka) do wspólnego tańca. Buraczek i cebulka chwytają się za ręce i tańczą do
            piosenki śpiewanej przez grupę: Buraczek, buraczek ma czerwony fraczek, z cebulką tańcował, nóżek nie żałował. Dzieci dzię-
            kują sobie za wspólny taniec ukłonem. W kole pozostaje dziecko, które było buraczkiem. Zabawa zaczyna się od początku.
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240