Page 232 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 232
230 • Zestawy gier i zabaw ruchowych
„Dogoń piłkę”
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: piłka
Dzieci ustawione w rzędzie przed linią startu. N. toczy piłkę do przodu, dzieci po kolei biegną za piłką, łapią ją i odnoszą
na linię startu.
„Kto pierwszy na mecie”
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci biegną całą grupą po wyznaczonym przez N. terenie od linii startu do mety.
„Berek”
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: nie są wymagane
N. wyznacza pole wielkości około 15x15 m. Jedno dziecko jest berkiem i goni, reszta ucieka. Jeżeli dziecko kucnie, berek
nie może go złapać. Jeżeli uda się berkowi dotknąć jakiegoś dziecka, zanim kucnie, zostaje ono berkiem, a dotychczasowy
berek dołącza do grupy.
„Berek ze śnieżkami”
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: śnieżka
N. wyznacza pole wielkości około 15x15 m. Jedno dziecko jest berkiem i goni, reszta ucieka. Berek ma za zadanie trafić
śnieżką jedno dziecko. Nie może celować w dziecko, które kucnie. Trafiony kolega zostaje berkiem.
„Wyścigi bałwanków”
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: 2 obręcze
N. wytycza trasę biegu i rysuje na ziemi linię startu i mety. Dwoje dzieci ustawia się na linii startu, wchodzi do obrę-
czy, podnosi je z ziemi i trzyma obiema dłońmi na wysokości bioder – dzieci są teraz bałwankami. Na dźwięk gwizdka
rozpoczyna się wyścig bałwanków. Druga para biegnie dopiero wtedy, kiedy pierwsza przekaże jej obręcze.
GRY I ZABAWY SKOCZNE
„Przeskocz listek”
Miejsce: sala. Pomoce: po 1 liściu dla każdego dziecka
N. rozkłada liście na dywanie, każde dziecko staje przy 1 liściu. Zadaniem dzieci jest przeskoczyć liść dwukrotnie.
Po 2 podskokach następuje odpoczynek – ćwiczenie oddechowe: wciąganie powietrza nosem, wydychanie ustami.
Po odpoczynku wznawiamy skoki przez liście.
„Pajacyk”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane
Dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Podskakują jak pajacyk: raz podskok, rozkrok, ręce w bok; raz podskok, nogi złączo-
ne, ręce wzdłuż tułowia. Dzieci wykonują kilka podskoków na przemian.
„Piłeczki”
Miejsce: sala. Pomoce: tamburyn
Dzieci w rytm tamburynu podskakują na palcach obunóż w miejscu, jak małe piłeczki. Na mocne uderzenie w tamburyn
następuje wyskok jak najwyżej, jak duża piłeczka.
„Kropelki”
Miejsce: sala. Pomoce: kilkanaście woreczków z grochem
Dzieci stoją na obwodzie koła. W środku, w różnych miejscach, leżą woreczki z grochem. N. mówi rytmicznie: Kap,
kap, kap…, dzieci w tym samym rytmie przeskakują przez woreczki, w różnych kierunkach. Gdy sygnał milknie, dzieci
zatrzymują się. Zabawę można powtarzać kilka razy.
„Raz na morzu, raz na brzegu”
Miejsce: sala. Pomoce: lina lub skakanka
N. wytycza skakanką lub sznurkiem linię na dywanie. Dzieci stoją w szeregu przed linią – na brzegu. Kiedy N. powie: Mo-
rze, dzieci przeskakują linię. N. powtarza zabawę wielokrotnie, mówiąc raz: Brzeg, raz: Morze. Utrudnieniem może być my-
lenie dzieci przez powtarzanie kilka razy tego samego hasła – wówczas dzieci nie przeskakują linii.