Page 217 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 217

TYDZIEŃ 20  •  Kto tu mieszka?  •  215




              u
              trwalanie poznanych piosenek
              kształtowanie działania w grupie.

                Pomoce: zdjęcia przedstawiające domy różnych zwierząt – w tym podziemne korytarze wykopane przez kreta,
                tamburyn, CD.

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat domów różnych zwierząt. N. przypomina dzieciom zajęcia, na których rozmawiali o zwierzętach,
              o sposobie opieki nad nimi, środowisku, w którym żyją. Prosi o wymienienie nazw zwierząt, które żyją w lesie oraz
              tych, które można hodować w domu. Zwraca uwagę, że zwierzęta domowe mają wyznaczone własne miejsce, w którym
              śpią, odpoczywają czy jedzą. Jak wygląda mieszkanie chomika (świnki morskiej, papugi)? Jak wygląda mieszkanie psa,
              który pilnuje podwórka? Jak wyglądają domy ptaków żyjących w parku lub w lesie? N. podsumowuje, mówiąc, że ptaki
              umieszczają zwykle swoje gniazda wysoko, na gałęziach drzew, psy mają swoje budy na ziemi, chomiki i świnki morskie
              mieszkają w klatkach lub akwariach w naszych domach. Pyta: A kto mieszka pod ziemią? Jeśli dzieci nie wiedzą, opowia-
              da o kretach, które kopią podziemne tunele. Wspomina o norach lisów i małych norkach myszy.
            2.  Zabawa „Pieski na spacerze” (zob. tydzień 11, scenariusz zajęć umuzykalniających). N. przypomina dzieciom, jak mają
              reagować na poszczególne sygnały muzyczne.
            3.  Zabawa „Ptaszki zimową porą” (zob. tydzień 15, scenariusz zajęć umuzykalniających). N. przypomina dzieciom, jak
              mają reagować na słowa piosenki.
            4.  Zabawa ruchowa „Kret chce wyjść na spacer”. N. opowiada dzieciom, jak wygląda mieszkanie kreta. Demonstruje zdjęcia
              lub ilustracje przedstawiające wykopane przez niego podziemne korytarze. Mówi, że kret, aby wyjść na powierzchnię ziemi,
              musi się przez nie przecisnąć. Wyjaśnia również, że jest to zwierzę, które prawie nie widzi.
              N. odtwarza cicho akompaniament do piosenki Tak się zachmurzyło (CD). Dzieci kładą się na dywanie i zamykają oczy
              – kret śpi. W czasie trwania melodii pierwszej zwrotki dzieci-krety reagują na polecenia N., który mówi: Kret przekręca
              się na jeden bok (na drugi bok). Kret śpi na plecach. Teraz śpi na brzuchu. W czasie trwania przygrywki do drugiej zwrotki
              kret się budzi – dzieci otwierają oczy. Podczas drugiej zwrotki N. opowiada, a dzieci wykonują zadane czynności: Kret się
              przeciąga i ziewa. Zaczyna pełznąć korytarzem, skręca w boczny korytarz, jeszcze raz skręca, tym razem w przeciwną stronę.
              W czasie przygrywki do trzeciej zwrotki kret zatrzymuje się przed wyjściem na powierzchnię. Podczas trzeciej zwrotki
              dzieci powolutku się podnoszą, naśladując wykopywanie się krecika na powierzchnię ziemi. Następnie raz jedną, raz drugą
              ręką osłaniają oczy przed rażącym słońcem i ponownie kładą się na podłodze – kret chowa się pod powierzchnię ziemi.
            5.  Zabawa do piosenki Piesek Tereski CD (zob. tydzień 11, scenariusze zajęć umuzykalniających). N. przypomina dzieciom,
              jak mają reagować na słowa piosenki.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz zaspę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Zabawa ruchowa równoważna „Idź po śladzie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




                                t
            CZWARTEK   emat:  Tropy zwierząt.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa grafomotoryczna „Rysuj po folii” – rysowanie mazakiem po śladzie. Zabawa dydak-
            tyczna „Ukryte zwierzątko” – układanie obrazka z części, nazywanie zwierząt – rozwijanie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia
            poranne: Zestaw XX. Zabawa manualna „Piramidki” – układanie piramidek z klocków według zasady: od klocka najwięk-
            szego do najmniejszego. Ćwiczenia w chodzeniu zgodnie z poleceniem. Zabawa tematyczna „Przyjęcie urodzinowe” z wyko-
            rzystaniem rekwizytów z kącika lalek i kącika kuchennego. Wcielanie się w role rodziców, dzieci i innych członków rodziny.
              obszary z podstawy programowej: I 7, 9; IV 1, 2, 11, 12

            Zajęcia główne: Aktywności: matematyczna, manualna, ruchowa – tropy zwierząt. Zabawa „Czyje to ślady?” – ćwicze-
            nie logicznego myślenia, rozpoznawanie śladów, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Zabawa ruchowa równoważna
            „Po śladach”. Zabawa matematyczna „Policz ślady” – ćwiczenia w liczeniu. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – rozpoznawanie
            śladów oraz nalepianie odpowiednich domów.
              obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 1, 12, 15
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222