Page 214 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214
212 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Pomoce: ilustracje przedstawiające różne domy zwierząt i mieszkające w nich zwierzęta, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat domów zwierząt. N. prezentuje dzieciom zdjęcia: budy dla psa, ula, gawry niedźwiedzia, ptasiego
gniazda, dziupli, nory lisa oraz zdjęcia zwierząt: psa, pszczoły, niedźwiedzia, ptaka, wiewiórki, lisa. Dzieci z pomocą N.
łączą zwierzęta z ich domami. Opisują wygląd domów: kolor, kształt, wielkość. Zastanawiają się, z czego są zbudowa-
ne i do czego służą zwierzętom (schronienie na czas wychowywania młodych, a także przed zimnem i drapieżnikami).
2. Zabawa logopedyczna „Przeciąganie”. Dzieci mówią głośno nazwy domów zwierząt, przeciągając w nich samogłoski,
np.: uuul, buuudaaa, noooraaa, gaaawraaa.
3. Zagadki słuchowe. N. zadaje pytania, a dzieci pokazują ilustrację przedstawiającą poprawną odpowiedź. Przykłady
pytań: Zbudowane jest z patyków i ukryte na drzewie między gałęziami. Zwykle jest drewniana i wygląda jak mały domek.
Jest wykopana w ziemi, może być mała albo duża. Wygląda jak duża dziura w drzewie.
4. Zabawa fonematyczna „Ile sylab?”. Dzieci dzielą wyrazy na sylaby z równoczesnym klaskaniem. Przykłady wyrazów:
bu-da, gnia-zdo, no-ra, ga-wra.
5. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 31. Dzieci odnajdują drogę w labiryncie. Mówią, kto mieszka w pozostałych domach.
6. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje przyrodnicze – spacer po ogrodzie przedszkolnym. Samorzutne wypowiedzi dzieci.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
WTOREK emat: Makieta lasu.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie graficzne „Domek ptaszka” – wyklejanie plasteliną konturowego rysunku
gniazda – rozwijanie sprawności manualnych. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków. Ćwiczenia poranne: Zestaw
XX. Zabawy rytmiczne przy muzyce – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zabawy twórcze, manipulacyjne – układa-
nie dowolnych kompozycji z różnych materiałów. Zabawa słowna „Jaki to domek?” – ćwiczenie w podziale wyrazu na sylaby.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 7, 8, 11
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, przyrodnicza, słuchowa – makieta lasu. Prezentacja ilustracji la-
su i rozmowa na temat jego znaczenia dla ludzi i zwierząt – pogłębianie wiedzy na temat lasu i żyjących w nim zwierząt.
Wykonanie makiety lasu – praca w grupach. Opowiadanie o swoich pracach. Zagadki rysunkowe „Co to za zwierzę?” –
odgadywanie nazwy zwierzęcia. Zabawa ruchowa „Leśna polana”.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 5, 11, 18
Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Śniegowa kula”. Spacer po ogrodzie przedszkolnym
– obserwowanie przyrody, oglądanie śniegu (lodu) przez szkło powiększające.
obszary z podstawy programowej: III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie graficzne „Domek ptaszka”. Dzieci robią z plasteliny wałeczki i wyklejają nimi konturowy rysunek gniazda.
Rozwijanie sprawności manualnych.
x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków. Doskonalenie sprawności manualnej palców i całej dłoni.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawy rytmiczne przy muzyce. Dzieci wykonują zadania wyznaczone przez N., np.: skaczą jak pajacyki, chodzą na
piętach (na palcach), skaczą obunóż. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją przez chwilę nieruchomo. Rozwijanie
koordynacji słuchowo-ruchowej.