Page 214 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214

212  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń



               Pomoce: ilustracje przedstawiające różne domy zwierząt i mieszkające w nich zwierzęta, KP1.

          Przebieg zajęć:
          1.  Rozmowa na temat domów zwierząt. N. prezentuje dzieciom zdjęcia: budy dla psa, ula, gawry niedźwiedzia, ptasiego
            gniazda, dziupli, nory lisa oraz zdjęcia zwierząt: psa, pszczoły, niedźwiedzia, ptaka, wiewiórki, lisa. Dzieci z pomocą N.
            łączą zwierzęta z ich domami. Opisują wygląd domów: kolor, kształt, wielkość. Zastanawiają się, z czego są zbudowa-
            ne i do czego służą zwierzętom (schronienie na czas wychowywania młodych, a także przed zimnem i drapieżnikami).
          2.  Zabawa logopedyczna „Przeciąganie”. Dzieci mówią głośno nazwy domów zwierząt, przeciągając w nich samogłoski,
            np.: uuul, buuudaaa, noooraaa, gaaawraaa.
          3.  Zagadki słuchowe. N. zadaje pytania, a dzieci pokazują ilustrację przedstawiającą poprawną odpowiedź. Przykłady
            pytań: Zbudowane jest z patyków i ukryte na drzewie między gałęziami. Zwykle jest drewniana i wygląda jak mały domek.
            Jest wykopana w ziemi, może być mała albo duża. Wygląda jak duża dziura w drzewie.
          4.  Zabawa fonematyczna „Ile sylab?”. Dzieci dzielą wyrazy na sylaby z równoczesnym klaskaniem. Przykłady wyrazów:
            bu-da, gnia-zdo, no-ra, ga-wra.
          5.  Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 31. Dzieci odnajdują drogę w labiryncie. Mówią, kto mieszka w pozostałych domach.
          6.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Obserwacje przyrodnicze – spacer po ogrodzie przedszkolnym. Samorzutne wypowiedzi dzieci.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Woda – kamień” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          WTOREK   emat:  Makieta lasu.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie graficzne „Domek ptaszka” – wyklejanie plasteliną konturowego rysunku
          gniazda – rozwijanie sprawności manualnych. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków. Ćwiczenia poranne: Zestaw
          XX. Zabawy rytmiczne przy muzyce – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zabawy twórcze, manipulacyjne – układa-
          nie dowolnych kompozycji z różnych materiałów. Zabawa słowna „Jaki to domek?” – ćwiczenie w podziale wyrazu na sylaby.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 7, 8, 11

          Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, przyrodnicza, słuchowa – makieta lasu. Prezentacja ilustracji la-
          su i rozmowa na temat jego znaczenia dla ludzi i zwierząt – pogłębianie wiedzy na temat lasu i żyjących w nim zwierząt.
          Wykonanie makiety lasu – praca w grupach. Opowiadanie o swoich pracach. Zagadki rysunkowe „Co to za zwierzę?” –
          odgadywanie nazwy zwierzęcia. Zabawa ruchowa „Leśna polana”.
            obszary z podstawy programowej: IV 2, 5, 11, 18

          Zabawy w ogrodzie: Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Śniegowa kula”. Spacer po ogrodzie przedszkolnym
          – obserwowanie przyrody, oglądanie śniegu (lodu) przez szkło powiększające.
            obszary z podstawy programowej: III 5


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Ćwiczenie graficzne „Domek ptaszka”. Dzieci robią z plasteliny wałeczki i wyklejają nimi konturowy rysunek gniazda.
            Rozwijanie sprawności manualnych.
             x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków. Doskonalenie sprawności manualnej palców i całej dłoni.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawy rytmiczne przy muzyce. Dzieci wykonują zadania wyznaczone przez N., np.: skaczą jak pajacyki, chodzą na
            piętach (na palcach), skaczą obunóż. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją przez chwilę nieruchomo. Rozwijanie
            koordynacji słuchowo-ruchowej.
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219