Page 209 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 209
TYDZIEŃ 19 • Dzień Babci i Dzień Dziadka • 207
2. Zabawa matematyczna „Babcia w parze z dziadkiem”. N. przygotowuje 4 sylwety postaci babci i 4 sylwety postaci dziad-
ka. Następnie prosi dzieci o sprawdzenie, czy postaci babć i dziadków jest tyle samo. Dzieci łączą je w pary. Liczą, ile
jest babć i ilu jest dziadków.
3. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów. Dzieci rozkładają przed sobą dowolne liczmany i wykonują pole-
cenia N. np.: Policzcie, ile macie gruszek. Policzcie, ile jest śliwek. Połączcie w pary gruszkę i śliwkę. Czy jest ich tyle samo?
Ułóżcie w rzędzie 3 papugi, a teraz połóżcie obok 2 zebry. Połączcie je w pary. Czego jest więcej? Czego jest mniej? N. do-
stosowuje polecenia do umiejętności i możliwości dzieci.
4. Zabawa ruchowa „Taniec babci i dziadka”. Dzieci tańczą w parach do skocznej muzyki. Po skończonej zabawie kłaniają
się sobie, dziękując partnerowi za taniec.
5. Zabawa plastyczna „Naklej parę”. Dzieci naklejają na kartkę postać babci i dziadka. Następnie kolorują postacie lub
ich fragmenty.
6. Zabawa ruchowa „Pary przedszkolaków”. Dzieci łączą się w takie same pary jak na początku zajęć i maszerują wokół sali.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Kocham babcię i dziadka!
Cele:
kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni muzycznej i przestrzennej
kształtowanie swobodnego wypowiadania się wśród rówieśników
sprawnianie motoryki dużej i małej
u
sprawnianie orientacji czasowo-przestrzennej
u
odkreślanie ważności i zacieśnianie więzi rodzinnych.
p
Pomoce: tamburyn, CD.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa o naszych babciach i dziadkach. N. przypomina dzieciom o zbliżających się świętach – Dniu Babci i Dniu
Dziadka. Zadaje pytania: Kto z was mieszka razem z babcią (dziadkiem)? Kto często odwiedza babcię i dziadka? Co lubi-
cie robić z babcią (dziadkiem)? Na zakończenie rozmowy proponuje dzieciom zabawę w odwiedziny u babci i dziadka.
2. Zabawa „Jedziemy do dziadków”. Jest to odmiana zabawy z piosenką Samochody (zob. tydzień 6, scenariusz zajęć umu-
zykalniających). Można w niej zastosować znane już dzieciom elementy oraz wzbogacić o kolejne: samochody jadą pod
górkę – dzieci wyraźnie zwalniają do bardzo wolnego tempa, reagując na zmieniające się tempo gry na tamburynie, sa-
mochody zjeżdżają z górki – dzieci przyspieszają.
3. Ćwiczenie ortofoniczno-dykcyjne „W warsztacie mojego dziadka”. N. prosi, aby dzieci wydawały tak jak on odgło-
sy, które mogłyby pochodzić z warsztatu ich dziadka: brzrzrz (wiertarka), dż dż dż (odgłos, jaki wydaje duży młotek
wbijający np. kołek lub gwóźdź), sz sz sz (pompowanie koła od roweru), psss (odgłos powietrza uciekającego z opony).
N. zwraca uwagę dzieciom na właściwe położenie języka. Przy dźwiękach: dż dż dż, sz sz sz, brzrzrz powinien on znaj-
dować się za zębami i dotykać lekko czubkiem podniebienia górnego zaraz za zębami, a przy wymawianiu psss powinien
być tuż za dolnymi zębami i ich dotykać.
4. Nauka piosenki Życzenia dla babci i dziadka (CD).
Życzenia dla babci i dziadka
Słowa: Agnieszka Galica • Muzyka: Tadeusz Pabisiak
D A 7 D
-
-
1. Dzi jes t, ba - bciu,two je wi - to, mamwi c buzi u - miech ni - t .
-
Ref. A 7 D
-
Wy - ca - uj ci od ra - na: Jeste , ba - bciu, u - ko - cha - na!
-