Page 199 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 199
TYDZIEŃ 18 • Bal karnawałowy • 197
x Zabawa słowna „Wróżka – wróżki”. Dzieci podają liczbę mnogą wyrazów będących nazwami postaci, za które można
przebrać się na bal (np.: pirat – piraci, krasnoludek – krasnoludki, królewna – królewny). Poszerzanie słownictwa czynnego.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, plastyczna, ruchowa.
Temat: Przebranie na bal.
Cele:
r
ozwijanie mowy i myślenia
doskonalenie sprawności manualnych
ozwijanie myślenia twórczego i wyobraźni
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: obrazki przedstawiające osoby przebrane w różne kostiumy balowe, konturowe postacie oraz szablony
strojów do nalepienia na kontur, klej.
Przebieg zajęć:
1. N. wprowadza dzieci w temat zajęć, prosząc je o wyjaśnienie, co to jest bal. Co ludzie robią na balu? Jak są ubrani? Z jakiej
okazji można zorganizować bal?
2. Zagadki obrazkowe „Balowe przebranie”. N. pokazuje obrazki przedstawiające osoby przebrane w różne kostiumy
balowe (np.: księżniczka, kowboj, motylek, czarodziej, Myszka Miki). Dzieci odgadują, za kogo przebrała się dana postać
i charakteryzują jej strój. Mówią, jakiego jest koloru i nazywają jego elementy (np.: kapelusz, korona, peleryna, spodnie,
sukienka, skrzydła, różdżka, spódnica).
3. Zabawa plastyczna „Strój na bal”. Każde dziecko otrzymuje konturową postać dziecka i wycięte elementy kostiumów.
Dzieci nakładają je na swoje postacie, a potem przyklejają je na nich.
4. Zabawa słowna „Imię dla postaci”. Dzieci opowiadają, za kogo przebrały swoją postać i wymyślają dla niej imię (np.: księż-
niczka Aurelia, kowboj Michał, smok Felek). N. podpisuje postacie imionami.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Gwizdek – zbiórka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Śmieszne kroki”. Dzieci chodzą po ogrodzie, wymyślając różne śmieszne i dziwne kroki. Rozwijanie
motoryki dużej.
t
WTOREK emat: Bal w przedszkolu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr – słońce”. Wspólne oglądanie
kostiumów na bal karnawałowy. Samorzutne wypowiedzi dzieci, rozpoznawanie kostiumów i nazywanie postaci. Rozwija-
nie umiejętności wypowiedzi, wzbogacanie słownictwa. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVIII. Zabawa ruchowa na czwora-
kach „Krety pod ziemią”. Zabawa manualna „Kolorowe balony” – segregowanie szablonów balonów zgodnie z ich kolora-
mi – doskonalenie znajomości nazw kolorów i myślenia matematycznego. Zabawa do piosenki Piesek Tereski – rozwijanie
koordynacji słuchowo-ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 12
Zajęcia główne: Aktywności: ruchowa, językowa, muzyczna, społeczna – bal w przedszkolu. Pokaz mody balowej –
prezentowanie przy muzyce strojów balowych. Odgadywanie, za kogo przebrali się koledzy. Zabawa przy muzyce „Maska
karnawałowa”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – łączenie postaci z karnawałowym nakryciami głowy. Odgadywanie, za kogo
przebrana jest postać. Wspólna zabawa przy muzyce.
obszary z podstawy programowej: II 1, 3, 4; III 5, 8; IV 2, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Linoskoczek”. Zabawa ruchowa bieżna „Slalom pomiędzy pachołkami”.
obszary z podstawy programowej: II 1, 3, 4; III 5