Page 193 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 193

TYDZIEŃ 17  •  W krainie bajek  •  191



              x Zabawa dramowa „Wilk i Czerwony Kapturek”. Dzieci dobierają się w pary, jedno jest wilkiem, a drugie Czerwonym
              Kapturkiem (otrzymuje czerwoną szarfę). Następnie zaczynają ze sobą rozmawiać. Po chwili głośno rozmawia tylko
              jedna para, a pozostałe słuchają. Wykorzystanie znajomości bajki poznanej dzień wcześniej. Rozwijanie umiejętności
              prowadzenia rozmowy, mowa dialogowa.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Zabawa matematyczna „Segregowanie”. Dzieci wykonują polecenia N., np.: Włóżcie do pudełka tylko klocki. Wyjmijcie
              tylko klocki niebieskie. Wyjmijcie tylko klocki duże. Wyjmijcie klocki, które są w dwóch kolorach. Rozwijanie myślenia ma-
              tematycznego i percepcji wzrokowej.


            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: poznawcza, manualna, językowa, ruchowa.
            Temat: O kocie, który chodził w butach.
            Cele:
              p
              oznanie bajki o Kocie w butach

              r
              ozwijanie sprawności mówienia, budowa zdań prostych
              doskonalenie sprawności manualnych.
                Pomoce: bajka o Kocie w butach (film na DVD, prezentacja multimedialna), ilustracje przedstawiające bohaterów
                omawianej bajki, szablony głowy kota, druciki kreatywne, KP1.

            Przebieg zajęć:
            1.  Oglądanie bajki o Kocie w butach (prezentacji multimedialnej lub wysłuchanie bajki opowiadanej przez N.). N. prezentuje
              ilustracje przedstawiające bohaterów bajki.
            2.  Wymienianie różnic między prawdziwym kotem, a kotem bajkowym. Dzieci wymieniają je, odwołując się do konkret-
              nych fragmentów bajki.
            3.  Zabawa ruchowa „Jestem kotem”. Dzieci zamieniają się koty. Chodzą na czworakach, naśladują picie mleka z miseczki,
              miauczą. Na hasło N. stają się bajkowymi kotami w butach. Wstają i chodzą, wysoko podnosząc kolana, jakby miały
              na nogach wysokie buty.
            4.  Zabawa słowna „Zdrobnienia”. Dzieci wymyślają zdrobnienia słowa: kot (np.: koteczek, kiciuś, kitek, kotulek).
            5.  Zabawa manualna „Wąsy kota”. N. daje każdemu dziecku szablon głowy kota wycięty ze sztywnego papieru. W miejscu
              nosa w szablonie znajdują się 2 otwory. Zadaniem dzieci jest uformować z drucików kreatywnych wąsy kota, włożyć je
              w otwory i zagiąć przy pomocy N.
            6.  Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 25. Dzieci odszukują w labiryncie właściwą drogę, którą czarodziej dojdzie do swojego
              kapelusza. Wspólna rozmowa na temat tego, kim jest czarodziej.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz zaspę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
              x Zabawa ruchowa „Po śniegowej ścieżce”. Dzieci chodzą po wydeptanej wąskiej ścieżce pomiędzy zaspami. Doskonalenie
              umiejętności zachowania równowagi.


                           t
            ŚRODA   emat: Porównujemy obrazki.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa skoczna „Kropelki”. Zabawa manualna „Mozaika” – doskonalenie
            umiejętności cięcia nożyczkami. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa ruchowa skoczna „Raz na morzu, raz na brzegu”.
            Zabawa memory – rozwijanie pamięci i koncentracji. Zabawa dydaktyczna „Brakujący obrazek” – uzupełnianie brakującego
            fragmentu obrazka – rozwijanie percepcji wzrokowej.
              obszary z podstawy programowej: IV 5, 12
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198