Page 193 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 193
TYDZIEŃ 17 • W krainie bajek • 191
x Zabawa dramowa „Wilk i Czerwony Kapturek”. Dzieci dobierają się w pary, jedno jest wilkiem, a drugie Czerwonym
Kapturkiem (otrzymuje czerwoną szarfę). Następnie zaczynają ze sobą rozmawiać. Po chwili głośno rozmawia tylko
jedna para, a pozostałe słuchają. Wykorzystanie znajomości bajki poznanej dzień wcześniej. Rozwijanie umiejętności
prowadzenia rozmowy, mowa dialogowa.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa matematyczna „Segregowanie”. Dzieci wykonują polecenia N., np.: Włóżcie do pudełka tylko klocki. Wyjmijcie
tylko klocki niebieskie. Wyjmijcie tylko klocki duże. Wyjmijcie klocki, które są w dwóch kolorach. Rozwijanie myślenia ma-
tematycznego i percepcji wzrokowej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: poznawcza, manualna, językowa, ruchowa.
Temat: O kocie, który chodził w butach.
Cele:
p
oznanie bajki o Kocie w butach
r
ozwijanie sprawności mówienia, budowa zdań prostych
doskonalenie sprawności manualnych.
Pomoce: bajka o Kocie w butach (film na DVD, prezentacja multimedialna), ilustracje przedstawiające bohaterów
omawianej bajki, szablony głowy kota, druciki kreatywne, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie bajki o Kocie w butach (prezentacji multimedialnej lub wysłuchanie bajki opowiadanej przez N.). N. prezentuje
ilustracje przedstawiające bohaterów bajki.
2. Wymienianie różnic między prawdziwym kotem, a kotem bajkowym. Dzieci wymieniają je, odwołując się do konkret-
nych fragmentów bajki.
3. Zabawa ruchowa „Jestem kotem”. Dzieci zamieniają się koty. Chodzą na czworakach, naśladują picie mleka z miseczki,
miauczą. Na hasło N. stają się bajkowymi kotami w butach. Wstają i chodzą, wysoko podnosząc kolana, jakby miały
na nogach wysokie buty.
4. Zabawa słowna „Zdrobnienia”. Dzieci wymyślają zdrobnienia słowa: kot (np.: koteczek, kiciuś, kitek, kotulek).
5. Zabawa manualna „Wąsy kota”. N. daje każdemu dziecku szablon głowy kota wycięty ze sztywnego papieru. W miejscu
nosa w szablonie znajdują się 2 otwory. Zadaniem dzieci jest uformować z drucików kreatywnych wąsy kota, włożyć je
w otwory i zagiąć przy pomocy N.
6. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 25. Dzieci odszukują w labiryncie właściwą drogę, którą czarodziej dojdzie do swojego
kapelusza. Wspólna rozmowa na temat tego, kim jest czarodziej.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz zaspę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Po śniegowej ścieżce”. Dzieci chodzą po wydeptanej wąskiej ścieżce pomiędzy zaspami. Doskonalenie
umiejętności zachowania równowagi.
t
ŚRODA emat: Porównujemy obrazki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa skoczna „Kropelki”. Zabawa manualna „Mozaika” – doskonalenie
umiejętności cięcia nożyczkami. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVII. Zabawa ruchowa skoczna „Raz na morzu, raz na brzegu”.
Zabawa memory – rozwijanie pamięci i koncentracji. Zabawa dydaktyczna „Brakujący obrazek” – uzupełnianie brakującego
fragmentu obrazka – rozwijanie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: IV 5, 12