Page 243 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 243

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  241



            5.  Ćwiczenie równowagi „Na ścieżce”.
              N. układa ścieżkę ze skakanek lub lin i rozkłada na niej 2 woreczki. Dzieci przechodzą kolejno między skakankami i zbie-
              rają woreczki; po przejściu każdego dziecka N. z powrotem układa woreczki na ścieżce.
            6.  Ćwiczenie zręcznościowe „Przejście przez skakanki”.
              N. wyznacza 4 dzieci do trzymania 2 skakanek na wysokości 15 cm nad podłogą. Pozostałe dzieci kolejno pokonują
              przeszkody, przechodząc nad skakankami. W trakcie zabawy następuje zmiana dzieci trzymających skakanki.

            III.
            7.  Profilaktyka płaskostopia – ćwiczenia stóp.
              Dzieci siedzą na dywanie. Ściągają kapcie i masują nogę od kostki do kolana stopą drugiej nogi, po chwili zmieniają
              masowaną nogę.

            Zestaw XIII

            Miejsce: sala.
            Przybory: woreczki dla każdego dziecka.

            I.
            1.  Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Gruszka leci do fartuszka”.
              Dzieci stoją w kole na dywanie. Trzymają ręce z rozłożonymi dłońmi przed sobą. N. spaceruje między dziećmi
              i wrzuca każdemu na dłonie woreczek z grochem.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Jeż nosi jabłka do kotlinki”.
              Dzieci wykonują przysiad podparty i wkładają (samodzielnie lub z pomocą N.) woreczek na własne plecy. Następnie
              chodzą w różnych kierunkach na czworakach tak, by woreczek nie spadł na podłogę.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące ręce „Wiatr, wichura”.
              Dzieci stoją w różnych miejscach sali. Wyciągają ręce nad głowę i wymachują nimi z jednej strony na drugą.
            4.  Ćwiczenie kształtujące nogi „Idzie żyrafa”.
              Dzieci chodzą w różnych kierunkach po sali. Unoszą nogi wysoko, zginając kolana.
            5.  Ćwiczenie skoczne „Przeskocz kamień i idź dalej”.
              Dzieci spacerują po sali w różnych kierunkach i trzymają w ręku woreczki. Na hasło N.: Kamień rzucają woreczki
              na podłogę, przeskakują je, podnoszą i idą dalej. Zabawę powtarzamy 3 razy.
            6.  Ćwiczenie rzutne „Pada grad”.
              Dzieci stoją w rozsypce, na hasło N.: Pada grad rzucają woreczki lekko w górę. Przechodzą tam, gdzie upadł woreczek,
              i powtarzają rzut na hasło N.

            III.
            7.  Profilaktyka płaskostopia – ćwiczenia stóp „Masażyki”.
              Dzieci zdejmują kapcie i skarpety. Chwytają woreczek palcami stopy i unoszą nogę z woreczkiem jak najwyżej.
              Zabawę powtarzamy 2 razy.

            Zestaw XIV

            Miejsce: sala.
            Przybory: 2 szarfy dla każdego dziecka, 2 pachołki, ławeczka, bębenek, janczary, woreczki dla każdego dziecka, obręcz.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Choinki”.
              Dzieci maszerują w kole w rytm bębenka, na przerwę w muzyce zatrzymują się – mają nogi złączone, wyprostowane
              w kolanach, dłonie nad głową tworzą czubek choinkI.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Dziurawy worek”.
              Dzieci – pomocnicy Świętego Mikołaja – sprawdzają worek na prezenty: wchodzą do rozłożonych na podłodze szarf
              i przewlekają przez siebie szarfę od dołu do góry. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

            II.
            3.  Zabawa na czworakach „Wyścig reniferów”.
              Dzieci podzielone są na 2 grupy. Każda grupa stoi w rzędzie przed linią startu, dla każdej z nich w odległości 3 m
              ustawione są pachołki. Zadaniem dzieci-reniferów jest jak najszybciej dojść na czworakach do pachołka, ominąć
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248