Page 243 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 243
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 241
5. Ćwiczenie równowagi „Na ścieżce”.
N. układa ścieżkę ze skakanek lub lin i rozkłada na niej 2 woreczki. Dzieci przechodzą kolejno między skakankami i zbie-
rają woreczki; po przejściu każdego dziecka N. z powrotem układa woreczki na ścieżce.
6. Ćwiczenie zręcznościowe „Przejście przez skakanki”.
N. wyznacza 4 dzieci do trzymania 2 skakanek na wysokości 15 cm nad podłogą. Pozostałe dzieci kolejno pokonują
przeszkody, przechodząc nad skakankami. W trakcie zabawy następuje zmiana dzieci trzymających skakanki.
III.
7. Profilaktyka płaskostopia – ćwiczenia stóp.
Dzieci siedzą na dywanie. Ściągają kapcie i masują nogę od kostki do kolana stopą drugiej nogi, po chwili zmieniają
masowaną nogę.
Zestaw XIII
Miejsce: sala.
Przybory: woreczki dla każdego dziecka.
I.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Gruszka leci do fartuszka”.
Dzieci stoją w kole na dywanie. Trzymają ręce z rozłożonymi dłońmi przed sobą. N. spaceruje między dziećmi
i wrzuca każdemu na dłonie woreczek z grochem.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Jeż nosi jabłka do kotlinki”.
Dzieci wykonują przysiad podparty i wkładają (samodzielnie lub z pomocą N.) woreczek na własne plecy. Następnie
chodzą w różnych kierunkach na czworakach tak, by woreczek nie spadł na podłogę.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące ręce „Wiatr, wichura”.
Dzieci stoją w różnych miejscach sali. Wyciągają ręce nad głowę i wymachują nimi z jednej strony na drugą.
4. Ćwiczenie kształtujące nogi „Idzie żyrafa”.
Dzieci chodzą w różnych kierunkach po sali. Unoszą nogi wysoko, zginając kolana.
5. Ćwiczenie skoczne „Przeskocz kamień i idź dalej”.
Dzieci spacerują po sali w różnych kierunkach i trzymają w ręku woreczki. Na hasło N.: Kamień rzucają woreczki
na podłogę, przeskakują je, podnoszą i idą dalej. Zabawę powtarzamy 3 razy.
6. Ćwiczenie rzutne „Pada grad”.
Dzieci stoją w rozsypce, na hasło N.: Pada grad rzucają woreczki lekko w górę. Przechodzą tam, gdzie upadł woreczek,
i powtarzają rzut na hasło N.
III.
7. Profilaktyka płaskostopia – ćwiczenia stóp „Masażyki”.
Dzieci zdejmują kapcie i skarpety. Chwytają woreczek palcami stopy i unoszą nogę z woreczkiem jak najwyżej.
Zabawę powtarzamy 2 razy.
Zestaw XIV
Miejsce: sala.
Przybory: 2 szarfy dla każdego dziecka, 2 pachołki, ławeczka, bębenek, janczary, woreczki dla każdego dziecka, obręcz.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Choinki”.
Dzieci maszerują w kole w rytm bębenka, na przerwę w muzyce zatrzymują się – mają nogi złączone, wyprostowane
w kolanach, dłonie nad głową tworzą czubek choinkI.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Dziurawy worek”.
Dzieci – pomocnicy Świętego Mikołaja – sprawdzają worek na prezenty: wchodzą do rozłożonych na podłodze szarf
i przewlekają przez siebie szarfę od dołu do góry. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
II.
3. Zabawa na czworakach „Wyścig reniferów”.
Dzieci podzielone są na 2 grupy. Każda grupa stoi w rzędzie przed linią startu, dla każdej z nich w odległości 3 m
ustawione są pachołki. Zadaniem dzieci-reniferów jest jak najszybciej dojść na czworakach do pachołka, ominąć