Page 244 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 244
242 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
go i wrócić na linię startu. Następny renifer rusza dopiero wtedy, kiedy poprzedni przekroczy linię startu. Wygrywa
ta drużyna reniferów, której uczestnicy szybciej pokonają wyznaczony dystans.
4. Zabawa równoważna „Przejście z prezentami po dachu”.
Dzieci przechodzą po ławeczce z rozłożonymi na bok rękoma, w dłoniach trzymają prezenty – złożone, swobodnie zwi-
sające szarfy.
5. Zabawa bieżna „Bieg zaprzęgów”.
Dzieci ustawione w parach, jedno za drugim. Dziecko z przodu jest reniferem, dziecko z tyłu jest Mikołajem – chwy-
ta dziecko z przodu w pasie i tak powstałe zaprzęgi biegają w kole w rytm janczarów. Na przerwę w muzyce następuje
zmiana ról.
6. Zabawa z elementem rzutu i celowania „Wrzucanie prezentów przez okno”.
Dzieci ustawione w rzędzie, podchodzą kolejno do okna – obręczy trzymanej przez N. na wysokości ok. 0,5 m od pod-
łogi – i wrzucają przez nie woreczki z grochem – prezenty.
III.
7. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci ustawione w kole. Każde z nich trzyma za plecami w obu dłoniach szarfę i napręża ją mocno. Dzieci maszerują
w kole w pozycji wyprostowanej w rytm janczarów.
Zestaw XV
Miejsce: sala.
Przybory: lina, tamburyn, woreczki dla każdego dziecka.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zmęczone ptaszki”.
Dzieci-ptaszki biegają po sali w rytm tamburynu, ramionami naśladują ruchy ptasich skrzydeł. Na przerwę w muzyce
dzieci-ptaszki siadają na gałęzi – wykonują przysiad podparty na linie, jedno obok drugiego.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wiewiórki wchodzą do dziupli”.
Dzieci leżą tyłem, ruchem naśladują wspinanie się wiewiórek do dziupli – wykonują ruchy naprzemienne wyciągnię-
tych rąk i nóg.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia „Głodne ptaszki”.
Dzieci-ptaszki wykonują klęk na dywanie, ręce złożone za plecami. Wykonują skłony tułowia raz w jedną, raz w drugą
stronę, pochylając głowę jak najniżej.
4. Zabawa na czworakach „Koty gonią ptaszki”.
Dzieci dobierają się w pary. Jedno jest kotem, a drugie ptaszkiem. Dzieci-koty na czworakach gonią dzieci-ptaszki, któ-
re biegają w pozycji wyprostowanej. Zmiana ról i zabawa toczy się dalej.
5. Zabawa równoważna „Przejście ptaszków po parapecie”.
N. rozkłada na dywanie wyprostowaną linę. Dzieci-ptaszki po kolei przechodzą po linie z ramionami rozłożonymi na boki.
6. Podskoki „Zmarznięte ptaszki”.
Dzieci-ptaszki skaczą obunóż w różnych kierunkach, żeby się rozgrzać.
III.
7. Ćwiczenie wyprostne.
Marsz w kole z woreczkiem na głowie.
Zestaw XVI
Miejsce: sala.
Przybory: laska do ćwiczeń, zestaw niedużych klocków, pojemnik, krążki dla każdego dziecka.
I.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Księżyc czarodziej”.
Dzieci stoją w różnych miejscach sali. N. jest księżycem, spaceruje między dziećmi i dotyka laseczką dowolne dzieci.
Dziecko, którego dotknie, zaczyna biegać po sali.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zbieramy jabłka w sadzie”.
N. rozkłada klocki na dywanie. Dzieci spacerują po sali i schylają się, aby je podnieść. Następnie wkładają klocki
do pojemnika.