Page 58 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 58
56 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Październik
Dzień / Przewidywane osiągnięcia
Temat Obszary z podstawy dziecka wraz z odniesieniami
dnia programowej Sposoby realizacji do podstawy programowej
Zajęcia główne y wycieczka do muzeum zabawek lub na wy- f zna dawne zabawki i sposoby bawienia się nimi
(IV 19)
I 9; III 5, 7, 8; IV 2, 7, y ozmowa i wspólna zabawa z zaproszonymi f zadaje pytania w celu uzyskania informacji
stawę dawnych zabawek (zajęcia muzealne),
8, 15, 19
spotkanie z ekspertem – zadawanie pytań
ZABAWKI NASZYCH RODZICÓW y wyklejanie konturów rysunków przedsta- f uważanie słucha rozmówcy (III 8)
r
(IV 2)
stara się kierować pytania bezpośrednio do roz-
do przedszkola rodzicami (babciami, dziad-
mówcy (III 8; IV 2)
kami), którzy przynieśli swoje zabawki
i opowiedzieli o zabawach z dzieciństwa
f
próbuje wypełnić wydzieranką z papieru kolo-
f
rowego kontur narysowanego przedmiotu (I 9;
wiających dawne zabawki
IV 8)
zabawa matematyczna „Policz, ile”
y
zabawy rytmiczne kształtujące poczucie
liczy w zakresie 3 wszystkie zgrupowane lub
y
f
rytmu, reakcję na sygnał, słuch oraz wy-
uszeregowane przedmioty (IV 15)
obraźnię ruchową
f
rozpoznaje w zabawach różne elementy muzy-
f podejmuje zabawy rytmiczne przy muzyce (IV 7)
Zajęcia w ogrodzie
zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy, pani…
y
Środa I 5 patrzy!” ki, np. zmianę tempa, dynamiki i rejestru wy-
sokości dźwięku (IV 7)
y zabawy na sprzęcie ogrodowym wie, jak należy korzystać ze sprzętu terenowego
f
(I 5)
Aktywność poranna y zabawa tematyczna „Dom” f bierze udział w zabawach tematycznych (III 5)
i popołudniowa y odgrywanie ról członków rodziny, rozwija- f bawi się z dziećmi, przestrzegając reguł zabawy
I 5, 9; III 5; IV 1, 2 nie ekspresyjnych możliwości dzieci (III 5)
y zabawa orientacyjno-porządkowa „Samolot f w zabawie przyjmuje określone role (IV 1, 2)
startuje i ląduje” f chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
(I 5)
y ćwiczenia poranne: Zestaw VIII f podczas zabaw ruchowych reaguje na umówio-
ZABAWY TRADYCYJNE y zabawa orientacyjno-porządkowa „Bacz- f zna tradycyjne zabawy i chętnie w nich uczest-
zabawy tradycyjne: „Cebulka”, „Kółko gra-
y
niaste”, „Uciekaj myszko do dziury”
ny sygnał (I 5)
ność – spocznij”
niczy (I 5; III 5)
próbuje rysować po śladzie proste wzory (I 9)
zabawa graficzna „Po śladach” – rysowanie
y
f
swobodnie wypowiada się na bliskie mu tema-
po śladzie, wypełnianie kolorem konturów
f
ty (IV 2)
Zajęcia główne
czyli sposobów bawienia się bez zabawek;
IV 2, 7, 11, 12 y pogadanka na temat zabaw tradycyjnych, f wskazuje przedmioty kojarzące się z danym
dźwiękiem (IV 12)
Czwartek y zagadki słuchowe „Odgłosy zabawek” f z pomocą dorosłego wykonuje proste instru-
wspólne zabawy z dyrektorem przedszkola
menty muzyczne (IV 11)
praca techniczna „Grzechotki” – wykonanie
y
prostego instrumentu muzycznego f zna i nazywa niektóre instrumenty perkusyjne,
np.: kołatkę, grzechotkę, bębenek (IV 7)
y zabawa „Orkiestra perkusyjna”
f stara się zagrać na własnoręcznie zrobionym
Zajęcia w ogrodzie y zabawa z chustą animacyjną „Skaczący kasz- instrumencie (IV 7)
III 5 tanek” f grupuje obiekty w sensowny sposób w czasie
zabawy (IV 12)
y zabawa manipulacyjna „Pociągi” f zna i stosuje zwroty grzecznościowe (III 4)
zabawy dowolne w kącikach zainteresowań
Aktywność poranna
y
i popołudniowa
zabawa muzyczna „Akompaniament” (CD)
bawi się z dziećmi, przestrzegając reguł zabawy
y
f
(III 5)
zabawa tradycyjna „Zgaduj zgadula, gdzie
y
ze śpiewem (I 5; IV 7)
złota kula”
praca plastyczna „Miś Wesołek”
stara się zagrać rytm znanej piosenki na wła-
y
f
I 5; III 4, 5; IV 2, 7, 8 y ćwiczenia poranne: Zestaw VIII f aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
snoręcznie wykonanym instrumencie muzycz-
zabawa muzyczna – wygrywanie dowolnych
Piątek JAKIMI ZABAWKAMI CHCEMY SIĘ BAWIĆ? y rytmów na grzechotkach f chętnie wykonuje prace plastyczne dowolną
nym (IV 7)
techniką (IV 8)
wypowiada się na temat wykonanych prac (IV 2)
f
słucha krótkich opowiadań ilustrowanych pa-
f
cynką o treści bliskiej dzieciom (III 8; IV 3)
rozumie treść słuchanego tekstu: zadaje pytania
f
i udziela odpowiedzi (IV 2)