Page 62 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 62
60 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
t
WTOREK emat: Nasze domy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie graficzne „Domek” – rysunek po śladzie. Zabawy konstrukcyjne z wy-
korzystaniem małych i dużych klocków. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawy rytmiczne przy muzyce – rozwijanie koor-
dynacji słuchowo-ruchowej. Zabawy twórcze, manipulacyjne – układanie kompozycji z materiału przyrodniczego według
własnych pomysłów. Zabawa słowna „Zdrobnienia” – wymyślanie zdrobnień słów określających członków rodziny.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 8, 11
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, słuchowa – nasze domy. Rozmowa na temat domów, w których
mieszkają ludzie. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu ich domów. Oglądanie zdjęć domów różnej konstrukcji – porówny-
wanie wielkości, wyglądu – poznanie różnych domów, w których mieszkają ludzie. Zabawa plastyczna „Domek” – układanie
obrazka domu i jego otoczenia z gotowych elementów, a następnie przyklejanie ich na dużym arkuszu papieru. Zagadki
słuchowe. Zabawa ruchowa „Domki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 8; IV 2, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Gwizdek – zbiórka”. Zabawa ruchowa „Kopczyki dla jeża”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie graficzne „Domek”. Dzieci rysują po śladach (konturach) domu narysowanego ołówkiem przez N. Następnie
kolorują cały rysunek. Doskonalenie sprawności manualnych.
x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem małych i dużych klocków. Dzieci uczą się łączenia klocków w całość i tworze-
nia wieży. Doskonalą sprawność manualną palców i całej dłoni. Po zabawie samodzielnie wkładają klocki do pojemników.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawy rytmiczne przy muzyce. Dzieci wykonują w rytm muzyki zadania wyznaczane przez N., np.: skoki paja-
ca, chód na piętach, podskoki obunóż, marsz. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją przez chwilę nieruchomo.
Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
x Zabawy twórcze, manipulacyjne. Dzieci układają kompozycje według własnych pomysłów z materiału przyrodniczego
(liści, kasztanów, żołędzi, nasion). N. zachęca do opowiadania o powstałych pracach.
x Zabawa słowna „Zdrobnienia”. Dzieci wymyślają zdrobnienia słów: mama (mamusia, mamunia, mateczka), tata (tatuś,
tatuńcio, tatulek), babcia, dziadek. Wzbogacanie słownictwa.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, językowa, słuchowa.
Temat: Nasze domy.
Cele:
p
oznanie różnych domów, w których mieszkają ludzie
worzenie obrazka z gotowych elementów.
t
Pomoce: ilustracje różnych domów, szablony do zabawy „Domek”, duże arkusze papieru, klej, obręcze, dowolny
instrument perkusyjny.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z N. na temat domów, w których mieszkają ludzie. Dzieci opowiadają, jak wyglądają ich domy. Następnie przy-
glądają się zdjęciom prezentowanym przez N. Nazywają budynki (wieżowiec, dom jednorodzinny, igloo…), porównują
ich wielkość, wygląd, próbują odgadnąć, z czego są zbudowane.
2. Zabawa plastyczna „Domek”. N. dzieli dzieci na grupy. Każda z nich otrzymuje szablony będące fragmentami domu:
dach, okna, drzwi, komin oraz przedstawiające elementy znajdujące się wokół niego: płot, drzewo, chmura, słońce itp.