Page 66 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 66
64 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Cele:
r
ozwijanie umiejętności liczenia
dostrzeganie różnic na obrazkach
r
ozwijanie umiejętności własnej samooceny.
Pomoce: ilustracje przedstawiające rodziny, które składają się z różnej liczby osób, szarfy w trzech kolorach, dowolne
nagranie, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa matematyczna „Policz członków rodziny”. N. umieszcza na tablicy ilustracje przedstawiające 3-, 4-, 5-osobo-
we (lub więcej) rodziny. Wyjaśnia, co to znaczy, że rodzina jest kilkuosobowa. Zadaniem dzieci jest policzyć członków
swojej rodziny. Następnie N. prosi, aby rękę podniosły te dzieci, których rodzina składa się z 3 (4, 5, 6…) osób. Na koniec
dzieci podają imiona swoich najbliższych.
2. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 5. Szukanie różnic między obrazkami (oczy dziecka w foteliku, kolor kasku taty, drze-
wa po lewej stronie).
3. Rozmowa na temat wykonanego ćwiczenia. Ustalenie, które różnice były łatwiejsze do odnalezienia, a które trudniejsze.
Samoocena dokonywana przez dzieci.
4. Zabawa ruchowa „Rodzinki”. N. dzieli dzieci na 3 grupy i każdą z nich oznacza innym kolorem szarf: czerwony to
dzieci-mamy, niebieski to dzieci-tatusiowie, a żółty to dzieci-synowie lub córki. Na hasło: Rodzinki! dzieci ustawiają się
w trójki – po 1 osobie z każdej grupy i tańczą do dowolnej muzyki. Przy powtórzeniu zabawy dzieci wymieniają się szar-
fami. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa bieżna „Dogoń piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa z chustą animacyjną. Dzieci falują chustą, podnosząc ją wysoko lub nisko opuszczając. Następnie N. kładzie
na chuście piłeczki. Dzieci starają się je tak podrzucać, aby nie wypadły poza chustę.
PIĄTEK emat: Mój plastelinowy pomysł.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Mucha”. Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”.
Zabawa naśladowcza połączona z nauka rymowanki. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa „Palce” – ćwiczenie w licze-
niu. Zabawa ruchowa „Równowaga”.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 5, 6, 8, 9; IV 15
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, ruchowa – mój plastelinowy pomysł. Rozmowa na temat sposobów
i możliwości wykorzystania plasteliny. Zabawa plastyczna „Mam pomysł” – lepienie z plasteliny na dowolny temat. Nazywa-
nie prac i opowiadanie o nich. Wypowiedzi dzieci na temat tego, czy lubią lepić z plasteliny i dlaczego. Zabawa rzutna „Piłka
hop”. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5, 6, 8, 9; IV 2, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij do drzewa”. Zabawa z chustą animacyjną.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ortofoniczna „Mucha”. Dzieci ćwiczą mięśnie narządów mowy, powtarzając dźwięki: bzz, bzu, sio, a sio.
x Zabawa integracyjna „Na dywanie siedzi jeż”. Dzieci uczą się rymowanki do zabawy: Na dywanie siedzi jeż, co on robi,
to my też. Co robisz jeżyku? Następnie siadają w kole. Wybrane dziecko-jeżyk pokazuje dowolną czynność, np.: klaskanie,
podskakiwanie. Pozostałe dzieci naśladują kolegę. Następnie dziecko-jeżyk wybiera swojego następcę.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).