Page 64 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 64
62 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, ruchowa, słuchowa.
Temat: Przedszkolny rytm.
Cele:
dostrzeganie szeregów powtarzających się elementów, ruchów
r
ozwijanie poczucia rytmu
s
amodzielne układanie rytmu.
Pomoce: dowolne elementy do układania rytmów.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Pociąg”. N. ustawia dzieci w pociąg w rytmie: chłopiec, dziewczynka, chłopiec, dziewczynka (lub dziec-
ko z czerwoną szarfą, dziecko z żółtą szarfą). Następnie pociąg rusza – dzieci poruszają się po sali najpierw powoli, potem
coraz szybciej, aż wreszcie na gwizdek N. zatrzymują się. Zabawę powtarzamy kilka razy. N. zwraca uwagę dzieci na rytm,
powtarzający się układ: chłopców i dziewczynek.
2. Zabawa rytmiczna „Rytm”. N. prosi dzieci o przypomnienie, jak były ustawione podczas zabawy w pociąg. Następ-
nie proponuje im zaprezentowanie tego rytmu za pomocą klaśnięcia i uderzenia dłońmi o kolana. Pierwsze z nich bę-
dzie oznaczało dziewczynkę, a drugie chłopca. N. demonstruje rytm, a dzieci powtarzają za nim: klaśnięcie, uderzenie
o kolana, klaśnięcie, uderzenie o kolana itd. Następuje kilkakrotne powtórzenie rytmu.
3. Zabawa dydaktyczno-manualna „Kolorowy pociąg” – układanie kolorowych klocków jeden za drugim w szereg (pociąg).
Dzieci układają klocki według własnego pomysłu.
4. Zabawa ortofoniczna „Jedzie pociąg”. Dzieci naśladują odgłosy jadącego pociągu: buch, uff, ciuch, tur.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Idziemy z Trampolinkiem do przedszkola.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał/ciszę w muzyce
kształtowanie wyobraźni ruchowej
p
owtórzenie i utrwalenie poznanej piosenki.
Pomoce: tamburyn, kukiełka Trampolinka (KA, k. 1), CD.
Przebieg zajęć:
1. N. zwołuje dzieci umówioną śpiewanką.
2. Zabawa rytmiczna. N. gra rytmicznie równe wartości na przemian w tempie umiarkowanym i w tempie średnioszybkim:
tempo umiarkowane – dzieci maszerują z wysoko uniesionymi kolanami (N. wcześniej prezentuje ten ruch) tempo śred-
nioszybkie – dzieci biegają na palcach.
W zależności od umiejętności grupy N. gra, stojąc, lub porusza się z dziećmi, które go naśladują. Po dwu-, trzykrotnym
powtórzeniu można jako dodatkowy sygnał wprowadzić pauzę (ciszę). Gdy N. przerywa grę, dzieci zatrzymują się.
3. N. zaprasza dzieci do zaśpiewania piosenki Z Trampolinkiem do przedszkola (CD), z wcześniej nauczonymi ruchami, wy-
konywanymi podczas refrenu. Następnie rozmawia z dziećmi o rodzinie: Co to jest rodzina? Czy w piosence była mowa
o rodzinie? Kto należy do rodziny? Co robią wasze mamy (babcie) i wasi tatusiowie (dziadkowie), gdy wy jesteście w przed-
szkolu? Kto odprowadza was do przedszkola?
4. Zabawa ruchowa „Idę z mamą (tatą) do przedszkola”. N. proponuje pokazanie ruchem, jakie czynności wykonują dzieci
od momentu obudzenia się, do pojawienia się w przedszkolu. Dzieci opowiadają, co robią, a N. decyduje, które z tych
czynności będą pokazywać do muzyki. (Pokazywanie można przećwiczyć najpierw bez muzyki)
Przebieg zabawy do akompaniamentu wersji instrumentalnej piosenki Z Trampolinkiem do przedszkola (CD).
1 zwrotka N. pokazuje, a dzieci powtarzają jego ruchy, np. budzimy się i przeciągamy, wkładamy ubranie, myjemy zę-
by, wkładamy buty i kurtkę, wychodzimy z domu.
refren Śpiewając refren piosenki, N. i dzieci dziarsko maszerują (np. dookoła sali) do przedszkola.
2 zwrotka N. pokazuje czynności wykonywane po przyjściu do przedszkola, np. otwieramy drzwi przedszkola i wcho-
dzimy do budynku, w szatni zdejmujemy kurtki i buty, wkładamy kapcie, machamy mamie (tacie) i idziemy
do sali, w której ustawiamy się w kole.
refren N. i dzieci śpiewają refren z pokazywaniem nauczonych wcześniej ruchów.